- Wiersz stanowi obraz dzieci beztrosko bawiących sie na łące.
- Dzieci starają sie złapać motyle.
- Nastrój wiersza początkowo jest radosny.
- Bardzo angażują się w tę zabawę i sprawia im to wiele radości.
- Jaś złapał jednego z motyli i był tym wielce usatysfakcjonowany.
- Ta chwila zadowolenia chłopca to jednocześnie fakt śmierci motyla w niewoli.
- Nie powinno sie więzić istnień, które stworzone są do życia na wolności.
- Pozornie niewinna zabawa doprowadza jednak do cierpienia i śmierci zwierząt, o czym przestrzegają ostatnie wersy wiersza, zmieniając tym samym nastrój utworu na
poważny. - Utwór ma budowę ciągłą.
- Występują rymu.
- Każdy wers ma tę samą liczbę sylab.
- Poeta zastosował zdrobnienia.
Na wonnej łące, z siatkami w ręku,
Chłopcy, dziewczynki, zebrani społem,
Gonią motyle, co pełne wdzięku,
Barwnym nad nimi krążą wciąż kołem.
Ileż tu śmiechu, gwaru i ruchu,
Z jakim to wszystko robią zapałem!
?Aha! Jaś krzyknął: mam cię mój zuchu,
Już mi nie umkniesz, już cię złapałem!?
Motyl nie umknie, ? ale to boli,
Że on u ciebie zginie w niewoli!