„Dziady” cz. IV Adama Mickiewicza [najważniejszych słów klika]

  • Ta część powstała w latach 1821-22 w Kownie.
  • Opublikowana po raz pierwszy w tomie „Poezji” w 1823 roku, obok poematu „Grażyna. Powieść litewska”, a także wiersza „Upiór” oraz II cz. „Dziadów”.
  • Czas akcji utworu zamyka się w trzech godzinach, wieczorem „dopier co po wieczerzy” w Zaduszki.
  • Czas akcji nie jest dokładnie określony, nie jest wiadomo który to rok.
  • Miejscem akcji  jest mieszkanie księdza greckokatolickiego.
  • Ksiądz, wdowiec, mieszka samotnie z dziećmi.
  • Do księdza przychodzi Pustelnik, Gustaw, jego dawny uczeń.
  • Gustaw opowiada księdzu historię swego życia, swej miłości.
  • Przełomowe momenty tej historii, tzw. pogranicza godzi odmierza zegar swoim biciem.
    • pierwsza godzina to godzina miłości, w której Pustelnik (ksiądz nie rozpoznał w nim jeszcze swego ucznia) mówi o miłości romantycznej, jej boskim pochodzeniu i skutkach, mówi też o związanej z miłością śmierci, jej różnych rodzajach (o śmierci z miłości i o śmierci samobójczej),
    • druga godzina to godzina rozpaczy, rozpoznany już przez księdza Gustaw wspomina swoje zmarnowane życie, buntuje się przeciw istniejącym stosunkom społecznym, uniemożliwiającym połączenie się dwojga kochanków węzłem małżeńskim, w końcu przebija się sztyletem, jednak nie pada,
    • trzecia godzina to godzina przestrogi, ksiądz orientuje się, że Gustaw  jest upiorem, ten zaś prosi księdza o zgodę na przywrócenie obrzędu dziadów, uroczystości przynoszącej ulgę duszom czyśćcowym.
  • Mickiewicz stworzył w IV. cz. „Dziadów” wizerunek bohatera romantycznego.
  • Pustelnik – Gustaw ma za sobą nieszczęśliwą miłość i spowodowany nią obłęd, ponadto cechuje go niechęć do otaczającego świata, samotny bunt przeciw przyjętym normom i stosunkom społecznym.
  • Brak samoakceptacji doprowadza Gustawa do targnięcia się na własne życie, a to kolejna cecha bohatera romantycznego, który ginie śmiercią samobójczą.
  • IV. Cz. „Dziadów” trzeba uznać za kolejną manifestację romantycznego światopoglądu poety.
  • Wyraża się ona głównie w przeświadczeniu o istnieniu świata nadprzyrodzonego, który nie pozwala uzasadnić  się racjonalnie oraz w możliwość wzajemnego przeplatania się świata żywych ze światem zmarłych.