„Mit Syzyfa” Albert Camus

  • Jeden z najważniejszych tekstów programowych francuskiego egzystencjalizmu.
  • Pisarz przedstawił człowieka, który znalazł się w sytuacji „bezcelowej”.
  • Bohater uświadomił sobie brak sensu własnego istnienia.
  • Jest to propozycja autora rozumienia syzyfowej pracy jako obrazu ludzkiego życia.

  • Mit powstałą w najbardziej mrocznym okresie II wojny światowej, w 1942 roku.
  • To czas zwycięstw hitlerowskich nad ludami Europy.
  • Okres bestialstwa i ludobójstwa.
  • Czas segregacji ludzi.
  • Okres postrzegany wówczas jako „koniec świata, człowieczeństwa i kultury śródziemnomorskiej”.

  • Gatunkowo utwór sytuuje sie na pograniczu literatury, nauki i publicystyki.
  • Odnaleźć w nim można zagadnienia filozoficzne, przedstawione jednak bardzo przystępnie.
  • Autor prezentuje własny punkt widzenia z zastosowanie skojarzeń i paradoksów, prowadzących do istotnej puenty.
  • Stosuje również literackie środki wyrazu charakterystyczne dla esejów filozoficznych (np. symbole, alegorie, metafory, odwołania do Biblii, mitologii i innych tekstów literackich i filozoficznych).

  • Wtaczanie i upadek głazu (syzyfowej pracy) zyskuje nowe znaczenie.
  • Można go odczytywać jako nowe znaczenie, tj. trwanie przy wartościach, które decydują o człowieczeństwie (ludzkiej tożsamości).
  • Takie postawy są bazą trwania człowieka w chwilach ekstremalnych, kiedy człowiek czuje się wyalienowany (samotny), poniżony, bezradny, bez nadziei na poprawę swego i bliskich losu.
  • Egzystencjaliści stawiali na wolność człowieka postrzeganą poprzez odpowiedzialność i humanizm wobec innych.
  • Ten tym etyki uznaje człowieka, jego rozum i godność za podstawę hierarchii wartości przez każdego człowieka.
  • Dla egzystencjalistów wzorcem była postawa heroiczna wskazująca, że każdy sam tworzy swój moralny katalog.