Historia malarstwa [skrót]

  • Renesans (ok. XV -XVI wiek)
    • freski, malarstwo olejne,
    • odnowienie tradycji antyku,
    • ład i harmonia,
    • odkrycie perspektywy centralnej (trójwymiarowej),
    • twórczość w duchu humanizmu,
    • artysta jako badacz i filozof,
    • ideał człowieka wykształconego,
    • nowożytny mecenat.
  • Barok (lata 70. XVI wieku do połowy XVIII wieku)
    • tematyka religijna i mitologiczna,
    • portrety,
    • pejzaże,
    • martwa natura,
    • światłocień,
    • iluzja przestrzeni,
    • emocjonalność,
    • dynamika.
  • Rokoko (końcowe lata XVIII wieku)
    • sceny z życia dworskiego,
    • asymetria kompozycji,
    • pastelowa kolorystyka.
  • Klasycyzm (ok. 1760-1830 roku)
    • prymat rysunku nad kolorem,
    • uwielbienie dla wzorów antycznych (mitologia rzymska),
    • utrwalanie klasycznego kanonu piękna,
    • tematyka historyczna i mitologiczna.
  • Romantyzm (ok. 1800-1850 rok)
    • dramaturgia, emocjonalność,
    • podziw dla dzikiej natury,
    • zainteresowanie duchowością,
    • wątki orientalne i mitologiczne,
    • zaangażowanie w aktualne życie polityczne,
    • mit artysty – wyobcowanego geniusza.
  • Realizm (II połowa XIX wieku)
    • malarstwo pozbawione idealizacji i upiększania,
    • brak symboliki, komentarza, interpretacji,
    • dążenie do rzetelnego przedstawiania rzeczywistości,
    • odtwarzanie obserwowanych obrazów,
    • obiektywizm,
    • surowość formy,
    • zgaszona paleta barwna.
  • Impresjonizm (ok. 1872-1896 rok)
    • próba utrwalenia wrażenia,
    • wykorzystanie odkryć optyki,
    • rozjaśnianie palety barwnej,
    • zacieranie konturów przedmiotów,
    • malowanie w plenerze,
    • zerwanie z zasadami malarstwa akademickiego,
    • wystawy poza oficjalnymi salonami.
  • Symbolizm (ok. 1890=1910 rok)
    • przeciwstawienie się obiektywizmowi realizmu,
    • ukierunkowanie na fantazję, niesamowitość i niezwykłość,
    • sięganie do mitów i wierzeń, wiedzy alchemików,
    • obrazowanie idei,
    • wyrażanie uczuć,
    • operowanie symbolem i nastrojem.
  • Secesja (ok. 1895-1905 rok)
    • wyrażanie pesymistycznych nastrojów,
    • inspiracje filozofią, zainteresowanie psychoanalizą,
    • nurt ekspresyjny,
    • giętka linia,
    • ornamenty roślinne,
    • plaska plama barwna.
  • Postimpresjonizm (ok. 1896-1905)
    • obserwacje natury,
    • swobodne przekształcanie rzeczywistości wg własnej wizji,
    • symboliczne ujmowanie przedstawianego świata,
    • ekspresyjny kolor,
    • płaska plama barwna.
  • Fowizm (ok. 1905-1908)
    • malarstwo dzikich,
    • operowanie barwą i swobodnym rysunkiem,
    • płaskie plamy barwne,
    • rezygnacja z iluzjonizmu i perspektywy.
  • Kubizm (ok. 1906-1915)
    • próby przedstawiania trzech wymiarów bryły na dwuwymiarowej powierzchni obrazu,
    • brak uciekania się do iluzji,
    • ukazywanie procesu patrzenia na rzeczywistość zamias5t jej widoku,
    • rezygnacja z perspektywy i światłocienia.
  • Futuryzm (ok. 1909 -1918 rok)
    • fascynacja ruchem i szybkością,
    • zainteresowanie nowoczesnym miastem,
    • uwielbienie dla technologii, motoryzacji,
    • odrzucenie tradycji,
    • sprzeciw wobec harmonii, podziw dla dynamizmu,
    • obrazoburcze manifesty.
  • Ekspresjonizm (ok. 1910-1930)
    • malarstwo jako wyraz dramatu egzystencjalnego,
    • przedstawianie alienacji i pesymizmu,
    • tematyka związana z codziennym życiem, sytuacją polityczną i społeczną,
    • fascynacja filozofią.
  • Abstrakcjonizm (ok 1910)
    • idea obrazu jako autonomicznego świata bez odnoszenia się do rzeczywistości,
    • sztuka czysta, bezprzedmiotowa, posługująca się kształtem i kolorem.
  • Dadaizm (1916-1923 roik)
    • bunt przeciwko tradycyjnej sztuce,
    • prowokacyjne manifesty i działania,
    • strategia wywoływania szoku i zdziwienia, skandalu,
    • poglądy antywojenne,
    • zamiłowanie do absurdu, nonsensu.
  • Surrealizm (ok. 1920-1935 rok)
    • obrazy wywołujące wrażenie absurdu dzięki umieszczaniu znanych form w niespotykanym kontekście,
    • wklejanie do obrazu różnych elementów, np. gazet,
    • inspiracje snami i hipnozą,
    • fascynacja psychoanalizą,
    • zachwyt marksizmem.

`