- Wynalazki związane z fotografią [I połowa XIX wieku]
- obraz heliograficzny Josepha Nicéphore’a Niépce’a francuskiego fizyka i wynalazcy (1826),
- talbotypia W. Talbota , pierwsza metoda kopiowania obrazów (1839),
- konkurencja fotografii z portretami malarskimi,
- popularność kart pocztowych,
- wpływ fotografii na rozwój różnych dziedzin sztuki.
- Nowe obszary zastosowania fotografii [poł. XIX wieku]
- pierwszy reportaż z wojny krymskiej (Roger Fenton, 1855),
- pierwsze zdjęcia z powietrza, z balonu (Paul Nadar, 1858),
- odkrycie zasad fotografii barwnej (James Clark Maxwell),
- pierwsze fotografie podwodne,
- początki fotografii przyrodniczej i dokumentalnej.
- I ruch amatorski [schyłek XIX wieku]
- wprowadzenie do produkcji kliszy zwojowej (Georg Eastman , 1884),
- pierwsze lekkie i proste aparaty fotograficzne (Kodak, 1880),
- masowy rozkwit fotograficznego ruchu amatorskiego.
- Piktorializm [ ok. 1890-1914]
- naśladowanie malarstwa realistycznego przez celowe przekształcanie negatywu i pozytywu,
- brak ostrości, zamazywanie czy przyciemnianie obrazu,
- ręczne kolorowanie fotografii.
- Dadaizm i surrealizm [ok. 1916 – 1935]
- fotogramy, tj. obrazy fotograficzne, często abstrakcyjne,
- podkreślanie wartości deformacji optycznych,
- fotomontaże,
- fotografia kreatywna.
- Konstruktywizm [lata 20. i 30. XX wieku]
- użycie fotografii w celach propagandowych, reklamowych, agitacyjnych,
- eksperymenty z fotomontażem.
- Nowa Rzeczywistość [ok. 1920-1933 r.]
- przeciwstawianie się ekspresjonizmowi i abstrakcjonizmowi,
- dążenie do obiektywizmu przedstawianego świata,
- zaniechanie manipulacji i idealizacji, kreacja czystej fotografii.
- Fotografia humanistyczna, społeczna [od ok. 1930 r.]
- dokumentalizm wierne odtwarzanie rzeczywistości,
- fotografia uliczna obrazująca codzienne życie,
- cykle dokumentujące życie najbiedniejszych grup społecznych.
- II wojna światowa [1939-1945]
- fotografia reportażowa,
- fotomontaż w służbie propagandy,
- dokumentacja zbrodni wojennych.