Historia wybranych praktyk kulturowych

  • Potoczne praktyki kulturowe to inaczej wzorce naszych codziennych czynności, odzwierciedlające funkcjonowanie w różnych obszarach.
  • Mogą dotyczyć:
    • sfery rodzinnej,
    • obszaru pracy zawodowej,
    • rytuałów religijnych,
    • zainteresowań, pasji,
    • podróży, wypoczynku,
    • zakupów,
    • subkultur.
  • Obraz wybranych praktyk kulturowych:
    • Starożytny Rzym [ ok. VIII w. p.n.e. – V w. n.e.]
      • cykliczność świąt i rytuałów,
      • poziom wykształcenia oznaką statusu społecznego,
      • rodzina wspólnotą materialną (bliscy, niewolnicy, współpracownicy),
      • przekonanie o naturalnej nierówności kobiet i mężczyzn,
      • małżeństwo prywatną umową dwojga ludzi,
      • powszechność edukacji do 12 roku życia dla chłopców i dziewcząt,
      • zaangażowanie rodziny najbliższej i dalszej w wychowanie dzieci,
      • rzadkie przebywanie ludzi w samotności,
      • obyczaje wspólnych świątecznych posiłków,
      • powszechna dostępność rozrywek (teatr, igrzyska),
      • zwyczaj korzystania z łaźni miejskich (podobny do współczesnego plażowania).
    • Od średniowiecza do renesansu [ok. V – XVI w.]
      • władza w domostwie, zamieszkiwanym przez rodzinę, gości, służbę, niewolników, sprawowana przez pana domu,
      • przestrzeń domowa dzielona na izbę dzienną (strefa męska) i sypialnię (strefa kobiet),
      • kobiety pozbawione praw, traktowane jak własność ojca, później męża,
      • zawieranie małżeństw podporządkowanych polityce rodów i statusowi,
      • wprowadzenie ceremonii zaślubin,
      • jedzenie jako akt publiczny,
      • rytualna kolejność podawania potraw w trakcie uczty,
      • usadowienie gości i domowników jako obraz ładu społecznego.
    • Od renesansu do oświecenia [koniec XVI-XVII w.]
      • wykształcenie moralności mieszczańskiej,
      • życie społeczne pod coraz większą presją konwenansu i etykiety,
      • relacje w rodzinie oparte na autorytecie i podziale obowiązków,
      • surowe wychowanie dzieci,
      • wprowadzenie edukacji zbiorowej,
      • popularność pisania listów,
      • prowadzenie dzienników,
      • dbałość o czystość bez użycia wody, rozkład mieszkań w kamienicy odzwierciedlający podziały społeczne.
    • Od oświecenia do I wojny światowej [koniec XVIII w. -1914 r.]
      • pojawienie się grupy społecznej, arystokracji przemysłowej, demonstrującej wysoki status materialny,
      • działalność sufrażystek, kwestionowanie ról płciowych,
      • wprowadzenie cywilnej instytucji małżeństw,
      • moda na podróże poślubne,
      • dziecko uznane za istotę społeczną,
      • pogłębianie relacji rodziców i dzieci,
      • zainteresowanie okresem dojrzewania,
      • idea własnego pokoju dla każdego domownika,
      • upowszechnienie gazet i drukowania powieści w odcinkach,
      • popularność wakacji pracowniczych,
      • moda na plażowanie,
      • uprawianie sportów i turystyki.