„Syzyfowe prace” – bohaterowie

W powieści „Syzyfowe prace” bohaterem zbiorowym jest polska młodzież poddana procesowi rusyfikacji, dorastająca do świadomego oporu przeciw polityce zaborców.

Marcin Borowicz

  • Czytelnik poznaje go jako nieśmiałego ośmiolatka,
  • Z trudem nawiązuje znajomości i adaptuje się w nowym środowisku, gdzie czuje się samotny (Owczary, Kleryków),
  • Mocno przywiązany do rodziców, szczególnie matki,
  • Wrażliwy na nieszczęścia i cierpienia innych,
  • Szukając akceptacji poddaje się manipulacji nauczycieli rosyjskich,
  • Doznaje przełomu w chwili pojawienia się Zygiera       i jego płomiennej recytacji,
  • Staje się młodym Polakiem, gotowym za wszelką cenę przeciwstawić się rusyfikatorom,
  • Jako absolwent szkoły jest już dojrzałym moralnie        i politycznie młodzieńcem,
  • Ma ukształtowany system wartości moralnych,
  • Jest polskim patriotą,
  • Postać pozytywna, prawość i uczciwość wyniósł z domu.
 

Andrzej Radek

  • Pochodzi z biednej chłopskiej rodziny,
  • Mieszkał w   Pajęczynie Dolnym i tam spotkał nauczyciela dworskiego Paluszkiewicza „Kawkę”, który zmienił jego życie,
  • Dzięki niemu skończył szkołę w Pyrzogłowach,
  • Zdolny, pracowity (udziela korepetycji),
  • Bardzo mu zależy na zdobyciu wykształcenia,
  • Nie brak mu uporu i odwagi (sam wyrusza do Klerykowa  po „nauki”),
  • Skromny, cichy, uparty w dążeniu do celu, nie chce zawieść swego nauczyciela,\
  • Bywa jednak bezradny, kiedy grozi mu wyrzucenie ze szkoły,
  • Ma silny charakter, samodzielnie stara się zarabiać na utrzymanie,
  • Czuje się Polakiem, patriotą,
  • Potrafi zrozumieć cierpienie innych.

Bernard Zygier

  • Uczeń wydalony z Warszawy za działalność przeciw zaborcom,
  • Młody patriota, walczy o prawo używania języka ojczystego,
  • Broni obowiązku zdobywania rzetelnej wiedzy,
  • Bardzo zdolny, uczy się sam,
  • Powiela romantyczne wzorce,
  • Zakłada kółko samokształceniowe,
  • Potrafi „pociągnąć” za sobą innych uczniów,
  • Ma niezwykłą osobowość, jest bardzo odważny,
  • Stara się zawsze manifestować, że jest Polakiem,
  • Dojrzały emocjonalnie i politycznie,
  • Dzięki niemu i jemu podobnym praca rusyfikatorów okazała się „syzyfowa”.
Prof. Rudolf Leim
  • Wysoki, chudy, wiecznie kaszlący,
  • Sumienny i obowiązkowy, nigdy nie opuszcza zajęć     i jest punktualny,
  • Jest jednym ze starszych profesorów gimnazjum,
  • Uczy łaciny,
  • Pochodzi z rodziny niemieckiej, ożenił się z Polką       i w domu używa języka polskiego,
  • Respektuje zarządzenia władz,
  • Karze uczniów za używanie języka ojczystego na terenie szkoły,
  • Postrach pierwszoklasistów.
Prof. Iłarion Stiepanycz Ozierskij
  • Nauczyciel języka rosyjskiego,
  • Tęgi, niezgrabny, niedbale ubrany,
  • Nie umie radzić sobie z uczniami, strojącymi sobie    z niego żarty,
  • Wykształcony i oczytany, ale nie umie przekazać swej wiedzy.
Prof. Sztetter
  • Nauczyciel języka polskiego,
  • Właściwie nie prowadzi swoich zajęć, w obawie          o utratę pracy,
  • Uczniowie robią co chcą na jego lekcjach,
  • Cichy i ciągle przestraszony,
  • Jego lekcje są nudne i monotonne,
  • Sam czuje się w szkole jak intruz,
  • Nie potrafi zachęcić uczniów do uczestnictwa w zajęciach (przedmiot nadobowiązkowy),
  • Nie stać go na odwagę, choć w głębi duszy czuje się Polakiem,
  • Występ Zygiera wywołuje u niego ogromne poruszenie.
Prof. Nogacki
  • Nauczyciel arytmetyki, bardziej zachowuje się jak urzędnik, a nie nauczyciel,
  • Surowy, rzetelny, drobiazgowy, dokładny, sprawiedliwy,
  • Z pochodzenia Polak, nie stara się rusyfikować uczniów, ale jego postawa zmuszała uczniów do „myślenia po rosyjsku”,
  • Uparty i konsekwentny, wpływa na wynarodowienie młodych Polaków.
Pan Majewski
  • Wysoki blondyn, tandetnie ubrany, starający się wyglądać elegancko i wytwornie,
  • Polak, który dla kariery i wygodnego życia wyrzekł się swojej narodowości,
  • Typ zausznika, poplecznika, donosiciela,
  • Drobiazgowy obserwator zachowań uczniowskich,
  • Porządkowany władzom gimnazjum,
  • Najbardziej odrażająca postać powieści.
Prof. Kostriulew
  • Nauczyciel historii,
  • Zatwardziały rusyfikator, ośmiesza historię Polski, podważa dokonania Polaków,
  • Obraża uczucia uczniów jako Polaków i katolików,
  • Chce ten sposób obrzydzić uczniom ojczyznę.
Dyrektor Kriestoobradnikow   i inspektor Zabielskij

(Zabielski)

  • Nauczyciele – politycy, którzy starają się „pozyskać” uczniów poprzez podważanie autorytetu polskich nauczycieli,
  • Stosują łagodne kary,
  • W sporach uczniów z polskimi nauczycielami, zawsze staja po stronie ucznia (by zyskać sympatię),
  • Zapraszają uczniów do teatru na sztuki rosyjskie.
Pani Borowiczowa
  • Matka Marcina,
  • Bardzo wrażliwa, kochająca swego jedynaka,
  • Niegdyś bardzo piękna, obecnie zniszczona przez suchoty (gruźlicę),
  • Umiera podczas wakacji, kiedy Marcin uzyskał promocję do klasy pierwszej.
Pan Borowicz
  • Ojciec Marcina,
  • Były powstaniec,
  • Na skutek represji popowstaniowych stał się człowiekiem zgorzkniałym, stroniącym od ludzi.
Tomasz Walecki
  • Nazywany Figą,
  • Pochodzi z katolickiej rodziny mieszczańskiej,
  • Prymus, który sprzeciwia się nauczycielowi,
  • Odważnie broni swoich racji.
Anna Stogowska
  • Nazwana „Birutą”,
  • Obiekt wielkiej, platonicznej miłości Marcina,
  • Córka lekarza wojskowego – Polaka i Rosjanki,
  • Wychowana przez matkę w kulcie polskiej tradycji narodowej,
  • Zamknięta w sobie, cicha, inteligentna,
  • Czuje się Polką, cierpi z powodu niewoli swej ojczyzny.