Rozprawka

 

Rozprawka – dłuższa forma wypowiedzi, zawierająca uporządkowaną argumentację, służącą uzasadnieniu postawionej tezy, prowadząca także do rozwiązania problemu, przedstawionego w formie hipotezy

 Wskazania

Wstęp

  • Wyjaśnij kluczowe słowa zawarte w temacie,
  • Zwróć uwagę na wątpliwości, które należy rozstrzygnąć,
  • Sformułuj problem, który należy rozwiązać,
  • Postaw tezę lub hipotezę.
  • Zastosuj słownictwo, które zaakcentuje twój punkt widzenia (moim zdaniem…, według mnie…, jestem przekonana…, sądzę, że…,),
  • Tezę formułuj jako zdanie oznajmujące,
  • W przypadku hipotezy zastosuj  wyrazy, wyrażenia i zwroty sygnalizujące wątpliwości (wydaje się…, można by…, możliwe, że…)
Rozwinięcie

  •  Przedstawienie argumentów:  rzeczowych (nawiązujących do wiedzy), logicznych (będących skutkiem poprawnego rozumowania),
  • Powołanie się na właściwie dobrane przykłady,
  • Zastosowanie cytatów do potwierdzenia prezentowanych sądów, refleksji i opinii.

 

  • Bądź konsekwentny w prezentacji argumentów,
  • Stosuj zwroty wskazujące na porządek (przede wszystkim, kolejnym argumentem, w dalszej części, podsumowując),
  • Wiąż argumenty sąsiadujące ze sobą (jeśli….to…, na skutek tego…,  w związku z tym…),
  • Sygnalizuj wprowadzane poglądy  (według …, zdaniem…, zwraca na to uwagę…) i cytaty (powołam się na opinię…, przytoczę stanowisko…,
  • Stosuj odpowiednie zwroty przy wprowadzania przykładów zaczerpniętych z tekstów (ilustruje to…, widać to…, pokazuje to…)
Zakończenie

  • Uogólnienie prezentowanych sądów,
  • Sformułowanie tezy (w przypadku, gdy na wstępie wystąpiła hipoteza),
  • Przedstawienie wniosków, wynikających z całego wywodu,
  • Sygnalizacja problemów, które warto jeszcze poddać rozważaniom
  • Stosuj zdania oznajmujące,
  • Używaj zwrotów podsumowujących rozważania (moje rozważania pokazały).

Schematy kompozycji rozprawek:

I. Teza (twierdzenie, które zamierzasz udowodnić).

WSTĘP

II. Argumentacja

  1. argument a
  2. argument b
  3. argument c
  4. kolejne argumenty.
ROZWINIĘCIE
III. Potwierdzenie tezy ZAKOŃCZENIE

 

I. Hipoteza (opinia nie do końca sprawdzona, wymagająca rozważenia)

WSTĘP

II. Argumentacja:

  1. argument a
  2. argument b
  3. argument c
  4. kolejne argumenty.

ROZWINIĘCIE

III. Sformułowanie tezy (potwierdzenie hipotezy).

ZAKOŃCZENIE

Argumenty :

  • to kolejne uzasadnienia, dowody potwierdzające tezę.
  • zapisujemy je w ustalonym logicznym układzie, aby czytelnik był stopniowo przekonywany do racji.
  • każdy argument zapisuj od nowego akapitu.
Słownictwo, które możesz wykorzystać  w określonych częściach rozprawki  

Wstęp

  • zacznę od …,
  • będę starał się bronić tezy, iż…
  • jestem zdania, że … ,
  • sądzę, iż …
  • celem moich rozważań jest … ,
  • celem tej pracy jest…
  • może warto najpierw zastanowić się nad znaczeniem słowa … ,
  • proponuję najpierw rozważyć, czym jest … ,
  • zamierzam skupić się na … ,
  • problem, o którym chcę pisać … ,
  • zgadzam się z tezą, że …
  • nie mogę zgodzić się z tezą zawartą w temacie…
  • na wstępie pragnę…

W trakcie gromadzenia argumentów

  • po pierwsze , po drugie,
  • wydaje mi się,
  • jestem pewny, iż,
  • jestem przekonany, że…,
  • trudno zaprzeczyć, że … ,
  • nie należy zapominać również … ,
  • oto kolejny argument … ,
  • komuś może wydawać się, że … ,
  • co prawda,
  • a jednak,
  • z całą pewnością,
  • przytoczmy jeszcze jeden argument…,
  • jednakże, natomiast, przeciwnie, poza tym, na przykład,
  • z kolei przejdę do,
  • tyle o …,
  • następne zagadnienie to… ,
  • i ostatnia sprawa… ,
  • na zakończenie ,
  • przypuszczalnie, być może, prawdopodobnie,
  • jak zauważyłem,
  • mogę jeszcze dodać,
  • całkowitą rację ma,
  • niewątpliwie
  • dowodzi tego…
  • powołam się na…
  • najlepiej ilustrują to słowa…
  • potwierdza to..

Zakończenie rozprawki

  • w świetle przytoczonych argumentów,
  • z tego, co napisałem, wynika, że…
  • przytoczone argumenty wystarczą, by stwierdzić, że …
  • jak wynika z przytoczonych argumentów…
  • sądzę, iż udało mi się udowodnić, iż …
  • myślę, że dowiodłem, iż…
  • sądzę, że przedstawione przykłady wystarczą, aby przekonać o słuszności mojego twierdzenia…
  • wszystko to prowadzi do wniosku, iż…