Cykl życia organizacji

Cykl życia organizacji

Koncepcja cyklu życia jako podejścia metodologicznego występuje w różnych dyscyplinach naukowych[1]. W naukach ekonomicznych cykl życia przeważnie odnosi się do zarządzania organizacją, technologią lub produktem[2].

Definicji organizacji (i koncepcji jej badania) istnieje we współczesnej nauce naprawdę wiele. Termin organizacja jest abstrakcyjny, złożony i – właśnie z powodu swej wieloznaczności – trudny do zdefiniowania. Pochodzi od łacińskiego słowa organum i greckiego organizo, co oznacza tworzenie uporządkowanych, harmonijnych całości[3]. Są nimi instytucje, jako wyodrębnione z otoczenia, wewnętrznie uporządkowane i powiązane pomiędzy sobą zbiory elementów.

Organizacje porównywane bywają często do żywych organizmów, które rodzą się, rosną, rozwijają , starzeją się i tracą sprawność, a w końcu umierają[4].  Na tym właśnie polega cykl życia organizacji, czyli ciąg zmian od narodzin do śmierci.

Cykl życia organizacji związany jest dość blisko z cyklem życia produktów, który obejmuje także kilka etapów, min. etap innowacji (zaprojektowania produktu, inicjacji (wprowadzenia go na rynek), wzrostu, stabilizacji, spadku, degradacji, bądź rewitalizacji.

W różnych opracowaniach spotyka się różne określenia najważniejszych faz życia organizacji.  Uważa się, że cykl życia organizacji wyznacza jej cel długookresowy i wskazuje, że w przedsiębiorstwie nie chodzi o maksymalizowanie zysków,  ale o ich w ogóle osiąganie na poziomie wyższym od konkurencji.

Według Koźmińskiego[5] faza pierwsza (inicjacji i innowacji) ma charakter koncepcyjny i wiąże się najczęściej z innowacją produktową na danym rynku. Pomysł na nową organizację musi znaleźć grupę promotorów zdecydowanych związać z nim swoją przyszłość, choć ich motywacje mogą być bardzo różne. Faza druga (przedsiębiorczości) mobilizuje zasoby materialne, intelektualne i ludzkie do powołania do życia nowej organizacji. Podstawowym wyzwaniem jest zaistnienie na rynku, a więc produkcja i sprzedaż wyrobów. Faza trzecia (wzrostu i rozwoju) wiąże się ze wzrostem zapotrzebowania na produkty organizacji i rozbudową jej potencjału, profesjonalizacją i specjalizacją zasobów ludzkich. W fazie czwartej (stabilizacji) organizacja zyskuje równowagę, jednocześnie traci innowacyjny impet („świeżość”). Faza piąta to spadek wartości organizacji na skutek skostnienia struktur, stagnacji, braku nowych pomysłów. Końcowa faza – szósta oznacza rozpad i upadek, wskutek zachwiania równowagi organizacji (społecznej i materialnej, zewnętrznej i wewnętrznej).

Koźmiński przedstawił także koncepcje cyklu życia organizacji innych twórców, między innymi L. R. Greinera[6], który zaobserwował, że większość organizacji rozwija się przez kryzysy (krótkie i drastyczne rewolucyjne przemiany). Greiner wyróżnił 5 faz życia organizacji) rozwój przez kreatywność, kierowanie, delegację, koordynację i współpracę. Według niego każda z tych faz kończy się  specyficznym kryzysem (przywództwa, autonomii, kontroli, biurokracji, wypalenia zawodowego), z którym organizacja musi sobie poradzić, by dalej się rozwijać i obronić przed upadkiem.

Inne koncepcje cyklu życia organizacji znaleźć możemy w książce J. W. Gościńskiego[7], który w  rozdziale Prekursorzy cyklu życia organizacji ,  przedstawił charakterystyki faz cyklu H. A. Grama ( I – opracowanie wyrobu, testowanie i wprowadzenie na rynek, II- faza zdobycia pozycji i szybkiego wzrostu sprzedaży, III – faza zaburzeń przez ostrą konkurencję i spowolnienie sprzedaży, IV – faza wieku dojrzałego i nasycenia rynku, V – wycofywanie się z rynku na rzecz nowych opcji), W. F. Christophera, który wyróżnił 4 fazy cyklu, z czego dwie pierwsze takie same jak u Grama, trzecią natomiast określił fazą dojrzałości, a czwartą dojrzałości i spadku), A. Downsa, autora modelu cyklu życia opartego na trzech etapach (I- walka o uzyskanie autonomii, usamodzielnienie się i  zdobycie środków materialnych i finansowych, II- szybki wzrost oparty na kreatywności kadry i innowacyjności, III – spowolnienie rozwoju charakteryzujące się rosnącym sformalizowaniem reguł i procedur postępowania).

Warto także wspomnieć o F. J. Lydenie[8], u którego po raz pierwszy pojawiły się cztery fazy funkcjonowania organizacji (I- znalezienie odpowiedniego miejsca w otoczeniu i dostosowanie swoich poczynań do niego, II – pozyskanie zasobów materialnych, ludzkich i kapitałowych w celu powiększenia produkcji, sprawnego przebiegu procesu wytwórczego, III – uzyskanie wysokiej efektywności ekonomicznej, IV – dążenie do wypracowanych wzorców i procedur działania oraz sformalizowania struktury organizacyjnej).

Cykle życia organizacji mogą być krótsze lub dłuższe, a przechodzenie z jednej fazy do drugiej może odbywać się szybciej lub wolniej. Uzależnione jest to przede wszystkim od umiejętności zarządzania cyklem życia organizacji przez jej kierownictwo.

Istnieją jednak liczne i obiektywne czynniki, które mogą rzutować na przyspieszenie lub spowolnienie cyklu życia organizacji:

  1. Zasadnicze znaczenie ma dziedzina, w jakiej działa organizacja. Stanowi ona bowiem łączny wpływ cyklu życia wytwarzanych produktów, intensywności i typu konkurencji i stosowanej technologii. Krótkie cykle życia organizacji dominują w branżach, w których konkuruje ze sobą wiele drobnych podmiotów, bez rozpoznawalnych marek, stosujących podobną technologię, gdzie łatwo rozpocząć  działalność, a zasoby ludzkie są mobilne i o niskim poziomie kwalifikacji (restauracje,  przedszkola). Długie cykle spotykamy w branżach o odwrotnej charakterystyce, w których występuje wysoki poziom koncentracji i wysokich barier wejścia, wymagających wysokiego poziomu kwalifikacji i niewielkiej mobilności kadr (np. przemysł farmaceutyczny, wyższe uczelnie, będące zarazem czołowymi centrami badawczymi).
  2. Cykl życia jest określony w znacznym stopniu przez wielkość Małe podmioty żyją przeciętnie znacznie krócej, dlatego w pierwszych okresach życia organizacji warunkiem przetrwania jest wzrost i rozwój. Duże organizacje żyją dłużej choćby dlatego, że liczne i wpływowe grupy interesariuszy zainteresowane są w ich przetrwaniu i rozwoju.
  3. Istotne znaczenie dla długości cyklu życia organizacji ma forma włas­ności i sposób zarządzania. Firmy prywatne i rodzinne żyją krócej ze względu na problemy sukcesji, podziału majątku czy konsumpcyjne nastawienie właścicieli[9]. Przeciętnie dłuższy cykl życia mają spółki, firmy publiczne (notowane na giełdzie) i organizacje, mające związek z państwem, lub z wielkimi ruchami społecznymi (np. Greenpeace z ekologami).
  4. Ważnym wyznacznikiem długości cyklu życia jest dywersyfikacja[10] działalności w układzie produktowym, jak i rynko­wym. Organizacje nadmiernie uzależnione od jednego produktu i jednego rynku rokują na ogół krótszy cykl życia aniżeli organizacje oferu­jące szerszą gamę produktów na wielu rynkach. Tylko firmy wysoce zdywersyfikowane mogą bowiem realizować zarówno korzyści skali, jak i korzyści zasięgu oraz kompensować na jednych rynkach ewentualne straty i niekorzystne tendencje na innych. Największe szanse na przetrwanie mają organizacje prawdziwie globalne[11].

Podsumowując należy stwierdzić, że rozwój organizacji wskazuje, zgodnie z istniejącymi w literaturze koncepcjami cyklu życia, na pewną logikę i strukturalizowanie. Istotne zatem jest określenie co ma wpływ podstawowy, co uboczny, co można kształtować, a na co jedynie reagować. Warto podkreślić,  że nie istnieją uniwersalne sposoby zarządzania dające równie dobre rezultaty w małej, jak i dużej skali działania.

Bibliografia

  1. Adamczyk W., Ekologia wyrobów, Warszawa 2004.
  2. Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, Warszawa 2003.
  3. Gościński J. W., Cykl życia organizacji, Warszawa 1989.
  4. Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych, Warszawa 1983.
  5. Koźmiński A.K., Jemielniak D., Zarządzanie od podstaw, Warszawa 2008.

[1] G. Gierszewska, M. Romanowska, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, Warszawa 2003, s. 192.

[2] W. Adamczyk, Ekologia wyrobów, Warszawa 2004, s. 19.

[3] W. Kopaliński, Słownik wyrazów obcych, Warszawa 1983, s. 306.

[4] A.K. Koźmiński, D.  Jemielniak,  Zarządzanie od podstaw, Warszawa 2008, s. 449.

[5] Tamże, s. 450-452.

[6] Tamże , s. 462-463.

[7] J. W. Gościński, Cykl życia organizacji, Warszawa 1989, s. 11-18.

[8] Lyden nie był jedyny, który optował za takim podziałem, słuszność jego logiki potwierdzili I. Adizes i J.R. Kimberly.

[9] Zdarzają się jednak długowieczne małe firmy prywatne, które zawdzięczają swą długowieczność wyjątkowej jakości produktów i zdobytej dzięki niej sile marki, np. ciastkarska firma Blikle w Polsce.

[10] Dywersyfikacja – wprowadzenie innowacyjnych, dotychczas niewytwarzanych wyrobów (usług), realizowanych z wykorzystaniem dotychczasowych lub odmiennych technologii. Współczesny słownik języka polskiego. Wersja elektroniczna, Warszawa 2008.

[11] A.K. Koźmiński, D.  Jemielniak,  Zarządzanie…, poz. cyt., , s. 458.