Przyczyny pedagogiczne niepowodzeń szkolnych

Przyczyny pedagogiczne niepowodzeń szkolnych
Względnie niezależnych od nauczyciela Względnie zależnych od nauczyciela
  •  złe warunki lokalowe szkoły – ciasnota, brak biblioteki lub słabo zaopatrzona biblioteka,  brak pomocy naukowych,
  • duża odległość szkoły od miejsca zamieszkania dziecka i źle funkcjonujący system dowożenia uczniów z domu do szkoły i na odwrót,
  • zbyt duża liczba uczniów w klasie,
  • dwu- i trzyzmianowość  nauczania,
  • sztywność systemu klasowo-lekcyjnego.

 

  • niskie kwalifikacje zawodowe- braki w wiedzy ogólnej, nieznajomość metodyki nauczania przedmiotu, popełnianie błędów rzeczowych i metodycznych na lekcji,
  • nieznajomość uczniów i ich środowiska,
  • nieprzygotowanie się do lekcji i absencja,
  • ujemne cechy osobowości, takie jak nieżyczliwość dla uczniów, niesprawiedliwość, złośliwość, wywołujące u uczniów lęk powodujący niepowodzenie szkolne; nieobowiązkowość i lekceważenie pracy,
  • brak kultury osobistej i kultury języka.