Skutki lęku dla fizycznego, psychospołecznego i szkolnego funkcjonowania dziecka

Strefa fizyczna Strefa psychospołeczna Strefa edukacyjna
  • dolegliwości somatyczne: zaburzenia mowy, łaknienia, bóle brzucha i głowy,
  • zaburzenia funkcjonowania intelektualnego,
  • moczenie nocne,
  • zaburzenia ze strony układu nerwowego i hormonalnego.
  • nerwica lękowa, fobie szkolne, depresja,
  • brak poczucia pewności siebie,
  • deficyt poczucia bezpieczeństwa,
  • nieprawidłowy rozwój osobowości i brak podmiotowości,
  • utrwalenie się nieprawidłowych wzorców w reakcjach społecznych i podejmowaniu ról społecznych,
  • zaburzenia w rozwoju moralnym,
  • nieumiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
  • niechęć do uczestniczenia w zajęciach szkolnych,
  • niski poziom efektywności przyswajania wiedzy i nabywania kompetencji,
  • nawarstwianie się niepowodzeń szkolnych prowadzące, np. do drugoroczności.