Przykłady:
Rodzaje rymów:
- żeńskie – posługujące się akcentem paroksytonicznym, np. „woda – uroda”
- męskie – oparte na akcencie oksytonicznym, np. „zew – krew”
- dokładne (pełne, ścisłe) – cechują się zupełną identycznością głoskową (dopuszczalne są jedynie niewielkie odchylenia)
- niedokładne (przybliżone) – oparte na powtarzalności tylko niektórych głosek, jak asonanse (podobieństwo samogłosek), np. „powróz – gotów” oraz konsonanse (podobieństwo spółgłosek), np. „gong – gang”
Rodzaje układów rymów:
- końcowe – w zakończeniu wersu
- wewnętrzne
- parzyste – dwa kolejne wersy mają ten sam rym (aabb)
- przeplatane (krzyżowe) – rymy występują naprzemiennie (a-b a-b)
- okalające – identyczne rymy na początku i końcu zwrotki (abba)
Leopold Staff, „Wysokie drzewa” [rymy krzyżowe, przeplatane]
O, cóż jest piękniejszego niż wysokie drzewa, (a)
W brązie zachodu kute wieczornym promieniem, (b)
Nad wodą, co się pawich barw blaskiem rozlewa, (a)
Pogłębiona odbitych konarów sklepieniem. (b)
Kazimiera Iłłakowiczówna „Anioł w brzozę zmieniony” [rymy parzyste]
Anioł, który dziecko niósł, (a)
Białą brzozą w ziemię wrósł, (a)
Lecz nim stanął – klasnął w dłonie, (b)
Zmienił dziecko w gniazdo wronie! (b)
Jan Lechoń „Niebo” [rymy okalające]
Śniło mi się dziś niebo: zaraz je poznałem (a)
Po zapachu koniczyn i śpiewie skowronka. (b)
Cykały w trawie świerszcze, falowała łąka, (b)
I wiem że był tam Pan Bóg, choć go nie widział (a)