WSTĘP:
Po co czytamy? Wpływ lektury na naszą świadomość kulturową, społeczną, poglądy i zachowania, uczucia i reakcje.
ROZWINIĘCIE:
- „Książki zbójeckie” – poszukiwanie zawartego w nich ideału prowadzi do rozczarowań i konfliktu ze światem, nawet samobójstwa.
– „Cierpienia młodego Wertera” J.W. Goethe
– „Dziady” cz. IV A. Mickiewicz
– „Stowarzyszenie umarłych poetów” N.H. Kleinbaum (bohaterowie pozostają tu pod wpływem poezji Whitmana, Sheileya) - Rozczarowanie mitotwóczą rolą literatury
– „Lalka” B. Prus (cierpiący z miłości Wokulski)
– „Opowiadania” T. Borowski („nie ma piękna, jeśli w nim leży krzywda człowieka) - Utwór, jako „arka przymierza między dawnymi, a nowymi laty”
– „Latarnik” H. Sienkiewicz (wstrząs psychiczny Skawińskiego wywołany lekturą „Pana Tadeusza”)
– „Syzyfowe prace” St. Żeromski (słuchanie „Reduty Ordona” przez Borowicza, „zwraca go Polsce”)
ZAKOŃCZENIE:
Czytanie utworów kształtuje naszą wizję świata, budzi wrażliwość, ale też rodzi sprzeczności pomiędzy ideałami zawartymi w nich a brutalną rzeczywistością (Tanio Kröger z powieści Manna o tym samym tytule, twierdzi nawet, że literatura może kaleczyć osobowość). Toteż słuszną wydaje się myśl Cz. Miłosza:
„Od nas także zależy,
Co w dziełach widzimy”.
[PG]