Dzieło powszechnie znane, interpretowane i wykorzystywane stanowi wspólny repertuar środków wyrazowych, które poprzez literaturę weszły do języka potocznego.
W sztuce:
- fresk w refektarzu klasztoru S. Maria delle Grazie „Ostatnia wieczerza” Leonardo da Vinci,
- fresk w kaplicy Sykstyńskiej „Sąd ostateczny” Michała Anioła,
- cykl miedziorytów „Apokalipsa” Albrecht Dürera,
- „Złożenie do grobu”, „Święta Rodzina”, „Madonna Sykstyńska” Rafael Santi,
- sceny ewangeliczne w ołtarzu Wita Stwosza,
- pieta z Dubiążą (XIV w.) znajdująca się w Muzeum Narodowym w Warszawie.
W muzyce:
- dwie pasje wg św. Mateusza i św. Jana, Magnificat i szereg kantat – dzieło wokalne Jana Sebastiana Bacha,
- oratorium „Mesjasz” Georga Friedricha Händla
- „Stabat Mater” Karola Szymanowskiego
- „Pasja według św. Łukasza”, „Dies irae” Krzysztofa Pendereckiego
W literaturze:
- J. Kasprowicz „Święty Boże”, „Salwe Regina”, „Dies irae”,
- Mickiewicz „Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego”,
- J. Słowacki „Anhelli”,
- K. Iłłakowiczówna „Kain i Abel”,
- T. Konwicki „Mała Apokalipsa”.
W filmie:
- „Siódma pieczęć” reż. I. Bergmana,
- „Jezus z Nazarethu” reż. F. Zefirellego,
- „Król Dawid” reż. Bruce Beresforda,
- „Pasja” reż. M. Gibsona.