Perswazja językowa to wykorzystanie różnego rodzaju środków językowych do przekonania, nakłonienia czy podjęcia określonych działań przez daną osobę.
To jednocześnie metoda negocjacji, ułatwiająca porozumienie, sugerowanie pożądanej interpretacji i oceny.
W perswazji zastosowanie znajdują:
- wyrazy i wyrażenia wartościujące rzeczywistość,
- wyrazy i wyrażenia będące uogólnieniami (np. wszyscy, zawsze, nigdy),
- wyrazy typu prawda, prawdziwy, kłamstwo, kłamliwy, kłamca,
- sądy, opinie i stereotypy „przyklejone” narodom czy grupom społecznym,
- wyrazy nacechowane uczuciowo.
Perswazja odwołuje się zarówno do uczuć, jak i argumentów intelektualnych.
Wyróżnia się trzy rodzaje perswazji:
- przekonanie do jakiś racji,
- nakłanianie do przyjmowania jakiś poglądów (propaganda),
- pobudzanie do jakiegoś działania (agitacja).