Antoni Libera
(19 kwietnia 1949, Warszawa)
Pisarz, tłumacz, reżyser teatralny, krytyk literacki.
Syn historyka literatury polskiej Zdzisława Libery.
Wybitny znawca twórczości Samuela Becketta.
Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, doktor Polskiej Akademii Nauk.
Redaktor londyńskiego „Pulsu” (1991-1993), kierownik literacki Teatru Dramatycznego w Warszawie (1996-2001).
Jego książka „Madame” (o miłości inteligentnego licealisty do nauczycielki języka francuskiego) była prezentem dla angielskiej, książęcej pary, podczas ich pobytu w Polsce.
Wybrana twórczość:
- Proza: „Madame” (1998), „Niech się panu darzy i inne nowele” (2013).
- Dramat: „Czy Europa musi zginąć?” (1990),
- Eseistyka: „Błogosławieństwo Becketta i inne wyznania literackie, Sic!” (2004), „Godot i jego cień” (2009), „Jesteście na Ziemi, na to rady nie ma!, wspólnie z Januszem Pydą, (2015),
- Przekłady: Samuel Beckett, „Pisma prozą” (1982), „Czekając na Godota” (1985), „Dzieła dramatyczne” (1988), „Dramaty” (1995), „Wierność przegranej. Eseje” (1999), „Dramaty” (2002), „Molloy i cztery nowele” (2004), William Szekspir „Makbet” (2002), Oscar Wilde, „Dwie sceny miłosne. Salome i Tragedia florencka” (2003), Fryderyk Hölderlin, „Co się ostaje, ustanawiają poeci. Wiersze wybrane” (2003), Sofokles, „Król Edyp” (2012).
- Inscenizacje teatralne sztuk Samuela Becketta: „Tamtym razem”, „Nie ja”Poznań (1980), „Komedia”, „Ostatnia taśma” Warszawa (1985), „Nie ja”, „Kroki”, „Kołysanka” Warszawa (1985), „Katastrofa”, „Końcówka” Warszawa (1986), „Katastrofa” Londyn (1989/1990), „Końcówka” Dublin (1991/1999), Nowy Jork (1996), Melbourne (1997), Warszawa (1997), Londyn (1999), „Czekając na Godota”,Warszawa (1991), Warszawa (1996), Częstochowa (1998), Warszawa (2006), „Szczęśliwe dni” Warszawa (1995, 2008), „Fragment dramatyczny”, „Ostatnia taśma” Częstochowa (2000), „Ostatnia taśma” Chicago (2003), „Końcówka”, „Szczęśliwe dni” Warszawa (2011).