- Wyjaśnij pojęcia:
Romantyzm to prąd ideowy, literacki i artystyczny panujący w Europie miedzy Rewolucją Francuską (1789-99), a Wiosną Ludów (1848), w Polsce między 1882-1863. Charakteryzował się: subiektywizmem, emocjonalizmem, patriotycznością, ludowością oraz tajemniczością. Romantyzm to ważny okres dla literatury- tworzyło wtedy wielu bardzo znanych i genialnych pisarzy( np. Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Zygmunt Krasiński, Aleksander Fredro, Józef Ignacy Kraszewski, Cyprian Kamil Norwid i wielu innych).
Romantyzm w muzyce w tym okresie również muzyka miała ogromne znaczenie. Opowiadała to, czego człowiek nie mógł wyrazić nawet najpiękniejszymi słowami. Romantyzm odcisnął na trwałe swoje piętno w historii muzyki, dodając swoje piękno i barwę tego okresu poprzez zachowane do dziś utwory, które zalicza się do kanonu muzyki i które „żyją” do dzisiaj na salach koncertowych.
Wybitni twórcy
- Franz Schubert (1797-1828);
- Fryderyk Chopin (1810-1849);
- Franciszek Liszt (1811-1886);
- Niccolo Paganiniego (1782-1840);
- Mendelssohn – Bartholdy Felix Jakob Ludwig (1809-1847);
Romantyczny– to przedmiot, wiersz, muzyka lub dzieło pochodzące z okresu romantyzmu lub może być to osoba bardzo uczuciowa.
- Podaj:
- a) definicję pieśni- jest to utwór wokalny przeznaczony na jeden głos lub chór.
- b) rodzaje pieśni-
Rozróżniamy kilkanaście rodzajów pieśni:
- pieśń romantyczną(solową) z towarzyszeniem fortepianu;
- pieśń ludową(dość prymitywną):
- pieśń nabożną, i obrzędową, którym zazwyczaj towarzyszą tańce ludowe;
- pieśni miłosne: ballady i kołysanki;
- c) tytuły pieśni:
- Schuberta- „Małgorzata przy kołowrotku(Gretchen am Spinnrade)”, „Lipa”, „Król olch( Der Erlkomig- inne tłumaczenie to Król duchów)”, „Polna Różyczka”, „Śmierć i dziewczyna”, „Piękna Młynarka”, „Sobowtór”;
- Schumanna- cykle pieśni „krąg pieśni”, „Mirty”, „Miłość i życie kobiety;
- Moniuszki-(cykl pieśni zebrany do „Śpiewników domowych”) „Prząśniczka”, „Znaszli ten kraj”, „Kozak”, „Stary kapral”, „Pieśń wieczorna”, „Trzech budrysów”;
- Chopina -„Chmiel”, „Hulanka”, „Życzenie”, „Wiosna”, „Smutna rzeka”, „Poseł”, „Wojak”, „Czary” i wiele innych.
- Podaj definicję:
- miniatura muzyczna – krótki utwór muzyczny najczęściej do wykonywania na fortepianie, ale mogą to być również krótkie pieśni lub tańce stylizowane;
- Oraz tytuły miniatur:
- Schubreta- „Moments musicaux”, „Impromptus”, „Landlery”, „Ecossaises”;
- Dworzaka- “Tańce słowiańskie”;
- Mendelssohna- “Pieśni bez słów”;
- Chopina -57 mazurków, 24 etiudy,
- Poemat symfoniczny to forma muzyki programowej. Została stworzona przez Liszta zamiast formy sonatowej. Poemat symfoniczny jednoczęściowością oraz oparciem na treściach literackich a czasami również na doświadczeniach kompozytora.
Pierwszym utworem o charakterze poematu symfonicznego był, „Co słychać w górach „skomponowany” przez Franciszka Liszta.
Tytuły poematów:
- Liszt –„Prometeusz”., „Orfeusz”, „ Mazepa”, „ Hungaria,”, „ Ideały”;
- Strauss- „Macbeth”, „Don Juan”, „Śmierć i wyzwolenie”, „Tako rzecze Zaratustra”;
- Noskowski- „Step”;
- Karłowicz” Odwieczne pieśni”, „Powracające fale”, „Rapsodia litewska”, „Stanisław i Anna Oświęcimowie”, „Smutna opowieść”, „Epizod na maskaradzie”,
- Słynne „suity orkiestrowe” okresu romantyzmu to:
- „Peer Grynt” – E. Grieg;
- „Szeherezada” – M. Rimski – Korsakow;
- „Marsz weselny” – Mendelssohna pochodzi z suity pt. „Sen nocy letniej”.
- Co to jest opera i z jakich elementów się składa?
- Opera jest widowiskiem muzycznym, syntezą sztuk. Utwór muzyczny, w którym muzyka współdziała z akcją dramatyczną ujętą w libretcie (o rozmaitej treści, np. mitologicznej., alegorycznej., baśniowej, fantastycznej, historycznej., realistycznej.)
- Składają się na nią:
- Muzyka, czyli śpiew aktorów i grę instrumentów;
- Taniec – elementy baletowe;
- Plastyka – dekoracja, kostiumy;
- dramat, czyli tekst (libretto opery), scenariusz;
- Podaj tytuły oper:
- Moniuszki-„Halka,”, „Straszny Dwór”, „Hrabina”, „Flis”, „Verbum nobile”, „Paria”;
- G Rossiniego – „ „La Cambiale di Matrimonio”, „L’equivoco stravagante”, „Demetrio e Polibio”, „L’inganno felice”, „Ciro in Babilonia”, „La scala di seta”, „La pietra del paragone”, „L’occasione fa il ladro”, „Il Signor Bruschino”, „Tancredi (Tankred)”, „ „L’Italiana in Algeri (Włoszka w Algierze)”, „ Aureliano in PaPalmira”, „Ilurco in Italia”, „Sigismondo”, „ Elisabetta regina d’Inghilterra”, „ Torvaldo e Dorliska”, Il Barbiere di Siviglia (Cyrulik sewilski)”, „La gazzetta Otello”, „ La Cenerentola (Kopciuszek)”, „La gazza ladra (Sroka złodziejka)”, „Armida”, „ Adelaide di Borgogna”, „ Mosè in Egitto”, „Adina „, „Ricciardo e Zoraide”, „Ermione”, „Eduardo e Cristina”, „La donna del lago”, „Bianca e Falliero”, „Maometto secondo’’, „ Matilde Shabran”, „ Elmira”, „ Semiramide”, „Il viaggio a Reims (Podróż do Reims)”, „Le Siège de Corinthe”, „ Moïse et Pharaon”, „Le Comte Ory”, „Guillaume Tell”.
- Verdiego – „ Rigoletto”, „Oberto, conte di San Bonifacio”, “Rzekomy Stanisław”;
- Pucciniego -“Le villi”, “Edgar”, “Manon Lescaut”, “La Boheme” (“Tosca” 1900), “Madame Butterfly” “La fanciulla del West”;
- Bizeta – “Carmen”, Poławiacze pereł”, „Piękne dziewczę z Perth”, „Symfonia C-dur”;
- Czajkowskiego – „Wojewoda”, „ Oprycznik”, „Kowal Wakuła”, „Eugeniusz Oniegin”, „Mazepa”, „Dama pikowa”, „Dziewica Orleańska”, „Jolanta”.
- Z jakich oper pochodzą:
- „Marsz Torreadora”- z opery CARMEN – (G. Bizeta);
- Aria Księcia „La donna e mobile”- z opery Rigoletto – Giuseppe Verdiego;
- Tekst: „Boisz się nie-zażyj tabaki”- z opery „Straszny dwór” Moniuszki;
- Z jakich oper pochodzą:
- Jak wyglądał dramat muzyczny u R. Wagnera?
- Wagner stosował motyw przewodni w swoich utworach do komentowania tekstów literackich. Motywy te również przekształcał, aby wzbogacić fabułę. Wagner stosował także melodię nieskończoną, pozbawioną cezur, silnie dramatyczną oaz melodię absolutną nie ujętą w sztywne ramy metryczne.
- Pierścień Nibeluga” to cykl 4 dramatów muzycznych o tytułach:
- I – Złoto Renu;
- II – Walkiria;
- III – Siegfried;
- IV – Zmierzch bogów;
- Co to jest balet?
- Balet – to taniec artystyczny tańczony do muzyki poważnej. Jest częścią opery.
- Wyróżnia się kilka odmian baletu:
- Abstrakcyjny- interpretujący muzykę samodzielnie;
- Dramatyczny – będący częścią fabuły i akcji;
- Divertissement – wywodzący się ze wstawek tanecznych, które usamodzielniły się w XIX wieku;
- Słynne balety” Jezioro Łabędzie” i „Dziadek do orzechów” skomponował Piotr Czajkowski.
- Co to była >Potężna gromadka<?
- W epoce romantyzmu kompozytorzy w związku z wzrostem uczucia przynależności do swoich krajów zaczęli tworzyć szkoły narodowe. Miały one na celu upowszechnić folklor i motywy wiejskie danego kraju. Taką właśnie szkołę narodową stworzył Rosjanin Michał Glinka. Jego następcami było pięciu rosyjskich, wybitnych kompozytorów nazywanych „Potężną Gromadką” (Moguczaja kuczka). Tworzyli ją:
- Modest Musorgski (1839 – 1881);
- Aleksander Borodin (1833 – 1887);
- Mikołaj Rimski-Korsakow (1844 –1908) ;
- Milij Bałakiriew (1837 – 1910);
- Cezar Cui (1835–1918);
- Kto jest twórcą?
- „Obrazków z wystawy” – kompozytor Modest Musorgski;
- „Tańców połowieckich”- kompozytor Aleksander Borodin;
- „Lotu trzmiela”- kompozytor Mikołaj Rimski-Korsakow;
- Kto jest twórcą?
- M. Ravel (kompozytor francuski (1875 – 1937) i C. Debussy (kompozytor francuski (1862 – 1918) to przedstawiciele okresu zwanego impresjonizmem (kierunkiem w muzyce na przełomie XIX i XX wieku związanym z poezją symbolistów i malarstwem impresjonistów – istotą tego malarstwa było subiektywne utrwalenie wrażeń jednostkowych. Impresjonizm był reakcją na eklektyzm, akademizm w malarstwie XIX wieku) .
- Kto skomponował ?
- „Dafnis i Chloe”- Maurice Ravel;
- „Popołudnie Fauna” – Claude Debbusy
- Jaki związek istnieje pomiędzy impresjonistami w muzyce, a naszym szkolnym dzwonkiem?
- Melodie naszego dzwonka są stworzone na podstawie motywów impresjonistycznych, mają charakterystyczna barwę, co jest cechą występującą muzyce impresjonistycznej.