Ćw. 9
Epika
W życiu zdaje się wiele egzaminów, dlatego postanowił przeprowadzić test z sześciolatkiem. Zastanawiał się nad poleceniami, by nie były za trudne. Chciał jednak sprawdzić, czy potrafi myśleć kreatywnie.
Zaprosił malca do stołu i nawiązał z nim przyjazną rozmowę, a potem zaproponował narysowanie domu. Jakże zdziwił się, że chłopak zobrazował mrówkowca. Nie komentował, patrzył jak z zapałem wypełnia kolejne zadanie, bo poprosił, żeby narysował ptaka. Ujrzał na kartonie samolot. Próbował zrozumieć, ale nadal nic nie mówił, spoglądając na małego rysownika gryzącego ołówek. Poprosił jeszcze o rysunek niedzieli i ujrzał ogromny stadion pełen ludzi. Chciał jeszcze na rysunku zobaczyć samego chłopca i ten wskazał mu malutką kropkę w tłumie ludzi.
Zamyślił się zastanawiając: Co w duszy gra temu małemu twórcy?
Ćw. 12
Agnieszka Holland od dzieciństwa kocha książki, towarzyszyły jej w czasie choroby i pobytu w szpitalach, zostały jej przyjaciółmi. Podkreśla, że czytanie to wspaniały sposób podróży do innego świata, możliwość poznawania bohaterów, sprawdzania siebie poprzez lekturę.
Według reżyserki książki, bez względu na nośnik (wersja papierowa czy elektroniczna) uczą i bawią, pozwalają czytelnikowi odczuwać świat emocjami, doceniać wysiłek pisarza, rozwijać się. Nie rozumie i zastanawia się dlaczego tak niewiele osób sięga obecnie po książki.
Agnieszka Holland wymienia różne gatunki, są to:
Kryminały
Powieści psychologiczne
Twórczość fantasy,
Książki dla młodzieży,
Dzieła literatury pięknej, utwory klasyczne (to te, które zapisały się w historii literatury, do których się wraca, które tworzyli wybitni pisarze i poeci, te które omawia się w szkole)
Pozycje wymienione przez reżyserkę to głównie utwory z epiki (mowa niewiązana, powieści, opowiadania, nowele, baśnie).
Niektóre z dzieł klasyki literatury pięknej zaliczyć można do dramatu (utwory na scenę, komedie, tragedie) lub do liryki (pisane wierszem).
Julia Sz.