Kochanowski pisał fraszki przez całe życie. Cechuje je ogromna różnorodność tematyczna.
CHARAKTER FRASZEK
- Fraszki są odbiciem renesansowego hasła „Człowiekiem jestem i nic co ludzkie nie jest mi obce”.
- Są rodzajem pamiętnika poety, zawierającym bogatą galerię szkiców z życia codziennego: szlacheckiego, dworskiego, wiejskiego itp.
- Mówią o różnych aspektach ludzkiej egzystencji: o zabawie, przyjaźni, miłości, ale także o obowiązkach patriotycznych czy poglądach religijnych i filozoficznych.
- Ich humanistyczny charakter ujawnia się także w postawie wobec świata: w głoszeniu radości życia, w nowym spojrzeniu na przyrodę (motywy arkadyjskie).
- Głównym bohaterem wielu fraszek uczynił poeta samego siebie – świadczą o tym zarówno motywy autobiograficzne, jak i liczne wypowiedzi na temat własnej twórczości (np. uwagi o fraszce i jej charakterze).
POWRÓT DO ANTYKU
- wpływy filozofii epikurejskiej i stoickiej
Epikureizm |
Stoicyzm |
|
|
- respektowanie antycznego kanonu piękna – dążenie do prostoty formy, harmonii, stosowności i regularności,
- obecność motywów zaczerpniętych z mitologii czy historii antycznej, np. mitu o porwaniu Heleny („Na historyją trojańską”), mitu o labiryncie („Do fraszek”), postaci Marsa i Achillesa („Na swoje księgi”),
- nawiązywanie do antycznych form literackich, np. anakreontyku („Z Anakreonta”),
- nawiązywanie do dorobku Horacego – niektóre utwory polskiego poety są parafrazami dzieł rzymskiego twórcy, nawiązania dotyczą zarówno formy, jak i treści (np. „Na dom w Czarnolesie”)
STYLISTYKA FRASZEK
- Fraszki cechuje różnorodność odwołań stylistycznych – odnaleźć w nich można nawiązania: do epigramatów, utworów biesiadnych, erotyków, satyr (np. w scenach z życia dworskiego).
- Częste wykorzystywanie dialogu łączy utwory Kochanowskiego z dramatem. Humor fraszek został wprowadzony przez umiejętne wykorzystanie różnych rodzajów komizmu: sytuacyjnego,
postaci, słownego, oraz zastosowanie ironii i autoironii.
Na uwagę zasługują także:
- bogaty język fraszek – wprowadzanie różnych odmian stylistycznych (stylu podniosłego, ale także języka potocznego),różnorodność pod względem budowy – występują fraszki o różnym rozmiarze wiersza (od pięcio- do trzynastozgłoskowca) i różnej formie:
- epigramatyczne – krótkie, często dwuwersowe,
- udramatyzowane – zawierające dialog, mające kształt scenki,
- o kształcie wyznania – zwykle o tematyce refleksyjnej,
- opisowo-ilustracyjne – przedstawiające jakieś zjawisko,
- zróżnicowanie osoby mówiącej – na przykład w utworze „Na lipę” podmiotem lirycznym jest drzewo, a we fraszce „Na dom w Czarnolesie” osobę mówiącą można utożsamić z autorem,
- bogactwo środków stylistycznych – epitetów, personifikacji, porównań, apostrof, anafor itp.