„Tresowane tramwaje” Józefa Ratajczaka

  • Wiersz o charakterze opisowo-refleksyjnym.
  • Podmiotem lirycznym jest chłopiec, uczeń marzący o klasowej wycieczce.
  • Znudzenie zajęciami chce przerwać wspólna z kolegami wyprawa do lasu.
  • Chłopak ma ogromną wyobraźnię.
  • Marzy, by do szkoły przyprowadzić tresowane tramwaje, którymi cała klasa wybierze się do lasu, za miasto.
  • Opis tramwajów przypomina opis psa.
  • Tramwaje są więc: rasowe, oswojone, piękne.
  • Chłopak przyprowadził je na sznurku, przywiązał pod szkołą, można je do nogi przywołać.
  • Na zasadzie kontrastu (przeciwieństw) są też wprowadzone określenia adekwatne dla opisu tramwajów, przegubowe, nowe.
  • Taki sposób obrazowania sprawia, że wiersz ma charakter humorystyczny.
  • Utwór składa się z 5 zwrotek, część z nich ma po 4 wersy, inne o 6.
  • Wersy są różnej długości (liczą 1 wyraz lub kilka).
  • Występują rymy dokładne i niedokładne.
  • Nagromadzone epitety doskonale obrazują tramwaje.