- Zbiór pięknych opowieści o dżungli i dziecku wychowywanym przez jej mieszkańców (1894).
- Przewodnik tematem ssą losy dziecka, które karmiąca go wilczyca nazwała Mowgli.
- Dziecko miało zwierzęcych przyjaciół i nieprzejednanego wroga, tygrysa Shere Khana, chcącego go zabić.
- Podstępny, głupi i okrutny tygrys doprowadził do wygnania chłopca z gromady.
- Mowgli chciał pozostać wśród ludzi, ale ten świat był mu zupełnie obcy.
- Chłopiec pokonał z pomocą wilków nieprzyjaznego mu tygrysa i zdarł z niego skórę, ale Buldeo, jeden z mieszkańców wioski postanowił zdobyć obiecaną za zabicie tygrysa nagrodę i chciał mu ją zabrać.
- Chłopiec zatrzymał swą zdobycz przy pomocy wilków, ale Buldeo powiedział mieszkańcom, że Mowgli jest wilkołakiem, dlatego wygnano go kamieniami z wioski.
- Chłopiec powrócił do dżungli i polować w niej sam.
- Wilczyca Raksha, Baloo i Bagheera ucieszyli się na jego powrót.
- II część to dalsze losy Mowgliego.
- Wilk Brat Saary dowiedział się o uwięzieniu przybranych rodziców chłopca przez mieszkańców wioski.
- Planowali ich spalić na stosie jako czarowników.
- Mieszkańcy wysłali do dżungli Buldeo, by odnalazł chłopca i go zabił.
- Messua i jej mąż to jedyni ludzie, którzy okazali chłopcu serce, dlatego pomógł im uciec.
- Zaprowadził do Khanhiwary, gdzie byli bezpieczni.
- Słoń Hathi naszedł wioskę niszcząc ją.
- Mowgli przez długi jeszcze czas mieszkał w dżungli, by później przeprowadzić się do Messuy i zamieszkać wśród ludzi.
- Czytelnik pozna całą galerię zwierząt, które autor obdarzył odmiennymi cechami od tradycyjnie nadawanych im e bajkach zwierzęcych.
- Wilk Akela jest mądry i sprawiedliwy.
- Wilczyca Raksha – opiekuńcza i odważna.
- Czarna pantera Bagheera jest mądrym doradcą i nieodstępną towarzyszką chłopca.
- Niedźwiedź Baloo to strażnik mądrości i prawa dżungli.
- Obie księgi skłaniają do porównania świata zwierząt i ludzi.
- W dżungli obowiązuje surowe prawo, które ogranicza bezmyślne używanie siły i zabijanie.
- Jest tu także miejsce na przyjaźń i bezinteresowność.
- Ludziom brakuje wiele, by być po prostu „ludźmi”.