Mchy [powtórka naszego najmłodszego administratora]

Mchy – budowa i różnorodność

Wiadomości z podręcznika str. 102-106 oraz 114 (wiadomości dotyczące mchów)

Najważniejsze zagadnienia:

– Opisz środowisko życia mchów (wymień miejsca i warunki gdzie mogą żyć).
– Podpisz wskazane na rysunku elementy budowy mchu.
– Omów funkcje (zadania) poszczególnych elementów budowy mchów.
– Wyjaśnij dlaczego mchy osiągają małe rozmiary (są drobnymi roślinami).
– Omów znaczenie mchów w przyrodzie oraz dla człowieka.
– Wyjaśnij pojęcia:
torfowisko,
torf,
roślina zarodnikowa,
organowce,
komórki wodonośne,

 

środowisko życia mchów (wymień miejsca i warunki gdzie mogą żyć).

  • Mchy to niewielkie rośliny, mają do kilkunastu centymetrów wysokości.
  • Rosną w kępach, skupiskach, nazywanych darniami.
  • Jest to gromada, liczy około 13 tys. gatunków.
  • Zaliczane są do organowców.
  • Mchy rosną na całej Ziemi.
  • W Polsce mamy blisko 700 gatunków.
  • Mchy nie mają korzeni i tkanek przewodzących, dlatego rosną małe, a nie takie jak drzewa czy krzewy.
  • Są przeważnie roślinami lądowymi.
  • Zasiedlają różne tereny, wilgotne lasy, łąki szczeliny skalne, miejsc między kamieniami, gdzie gromadzi się woda.
  • Znaleźć je można nawet na szczytach gór lub na pustyniach.
  • Kilka gatunków to mchy wodne, np. zdrojek.
  • Inny np. torfowiec tworzy cenne zbiorowiska roślinne nazywane torfowiskami.
  • Torf powstaje na zarastających jeziorach lub wolno płynących rzeczkach.
  • Mchy nie występują w morzach i oceanach- jest to jedyne środowisko, gdzie ich nie ma.

Podpisz wskazane na rysunku elementy budowy mchu.

 

Omów funkcje (zadania) poszczególnych elementów budowy mchów

  • Chwytniki – przytwierdzają roślinę do podłoża, mająą kształt cienkich nitek.
  • Łodyżka i listki to organy np. płonnika.
  • W drobnych zielonych listkach zachodzi fotosynteza.
  • Płonnik listkami wchłania wodę, pobiera j a z wilgotnego powietrza, deszczu lub rosy, jeśli wysycha jego liście się zwijają i ściśle przylegaj a do łodyżki, przez która może wyparować woda.
  • Mchy są organowcami, tj. mają organy.
  • Na szczycie ulistnionej łodygi pojawia się zarodnia, w której powstają potrzebne do rozmnażania zarodniki.
  • W przypadku torfowca (mech związany z terenami podmokłymi) łodyżki są mocno ulistnione i rozgałęzione.
  • Cienkie listki tworzą dwa rodzaje komórek:

* żywe, zielone zawieraj a chloroplasty, prowadzą fotosyntezę,

* pomiędzy nimi leżą komórki martwe, w których gromadzi się woda, nazywane są wodonośne, posiadają otworki którymi wnika woda, nasiąkają  jak gąbka i gromadzą kilka razy więcej wody niż same ważą.

* u torfowców  tworzą się kuliste zarodnie z zarodnikami do rozmnażania

  • Torfowce mają zdolność nieograniczonego wzrostu, górna część stale rośnie, dolna w wodzie stopniowo obumiera.

 

Wyjaśnij dlaczego mchy osiągają małe rozmiary (są drobnymi roślinami)

  • Nie mają korzeni i tkanek przewodzących

Omów znaczenie mchów w przyrodzie oraz dla człowieka.

  • Przyczyniają się do tworzenia gleby.
  • Ich obumarłe szczątki wzbogacają podłoże w próchnicę .
  • Podczas deszczu wchłaniają duże ilości wody, dlatego mają znaczenie w regulacji ilości wody w środowisku.
  • Warstwa wilgotnych mchów tworzy doskonale warunki życia dla pierwotniaków, grzybów, a także zwierząt: ślimaków, owadów, pająków, żab.
  • Szczególnie torfowce są cenione, ponieważ szybko rosną, a zdolność tę zachowują przez całe życie i tworzą duże pokłady torfu.
  • Proces tworzenia torfu trwa nieraz kilka tysięcy lat.
  • Głównym składnikiem chemicznym torfu jest węgieł.
  • Torf jest materiałem spulchniającym glebę, daje jej żyzność, jest też opałem
  • Torf wykorzystywany jest też do produkcji leków i kosmetyków.

– Wyjaśnij pojęcia:


torfowisko,

  • jeden z typów mokradeł,
  • siedlisko mocno uwodnione,
  • miejsce, gdzie rośną torfowce,
  • teren stale podmokły, o podłożu trudno przepuszczalnym, pokryty zbiorowiskami roślin bagiennych i bagienno-łąkowych

torf,

 

  • skała osadowa powstała w wyniku zachodzących w szczególnych warunkach przemian obumarłych szczątków roślinnych,
  • zawiera mniej niż 60% węgla

 


roślina zarodnikowa,

 

  • roślina, która nie wytwarza kwiatów i nasion,
  • rozmnaża się przez zarodniki lub przez podział.


organowce,

  • rośliny, które zbudowane są z trzech zasadniczych części, tj. korzenia, łodygi i liści.
  • organy te pełnią określone funkcje.
  • prymitywnymi organowcami są mszaki, a typowymi organowcami lądowymi są paprotniki.

komórki wodonośne,

 

  • kilkuwarstwowa skórka na łodyżkach i jednowarstwowa na gałązkach bocznych u torfowców
  • zbudowana jest z dużych, martwych i bezbarwnych komórek przystosowanych do gromadzenia wody,
  • ściany tych komórek są cienkie, u niektórych gatunków (np. u torfowca błotnego) wzmocnione spiralnymi, zgrubiałymi listwami,
  • zawierają pory.