- Rola inteligencji, przeciwieństwa u obu autorów:
- inteligent-„cham”,
- Czepiec – Edek.
- Ludomania, znana z okresu romantyzmu:
- idealizacja ludu,
- podziw dla prymitywizmu,
- zapatrzen8ie w Edka, szukanie przykładów („on tak pięknie nakrywa”, „pięknie trawi”),
- porównanie przedstawicieli stanu chłopskiego z „Wesela” – Czepca i Jaśka – z Edkiem, niewykształcony chłop, silnie fizycznie mężczyzna, zachowujący się prymitywnie, niekiedy po chamsku,
- niezdolność inteligencji do prawdziwego czynu, porównanie gospodarza i Artura, przyczyny klęski,
- ślub – aktem prowadzącym do przywrócenia powszechnego ładu, ślub w „Weselu” jako pozorne zespolenie dwóch warstw społecznych, w „Tangu” sposób na przywrócenie porządku,
- Taniec , zamykający obydwa dramaty, w „Weselu” taniec chocholi jako symbol niemocy, tango w „Tangu” w wykonaniu Eugeniusza i Edka jako groteskowe „pojednanie” parobka i pana.
B.N.