Poszukiwanie elementów wspólnych [„Wesele” S. Wyspiańskiego, „Tango” S. Mrożka]

  • Rola inteligencji, przeciwieństwa u obu autorów:
    • inteligent-„cham”,
    • Czepiec – Edek.
  • Ludomania, znana z okresu romantyzmu:
    • idealizacja ludu,
    • podziw dla prymitywizmu,
    • zapatrzen8ie w Edka, szukanie przykładów („on tak pięknie nakrywa”, „pięknie trawi”),
    • porównanie przedstawicieli stanu chłopskiego z „Wesela” – Czepca i Jaśka – z Edkiem, niewykształcony chłop, silnie fizycznie mężczyzna, zachowujący się prymitywnie, niekiedy po chamsku,
    •  niezdolność inteligencji do prawdziwego czynu, porównanie gospodarza i Artura, przyczyny klęski,
    • ślub – aktem prowadzącym do przywrócenia powszechnego ładu, ślub w „Weselu”  jako pozorne zespolenie dwóch warstw społecznych, w „Tangu” sposób na przywrócenie porządku,
    • Taniec , zamykający obydwa dramaty, w „Weselu” taniec chocholi jako symbol niemocy, tango w „Tangu” w wykonaniu Eugeniusza i Edka jako groteskowe „pojednanie” parobka i pana.

B.N.