- Oda to swoista apostrofa do jakiejś idei, wartości czy uczucia.
- Wiersz Twardowskiego sugeruje stosunek podmiotu lirycznego do tego przeżycia.
- Rozpacz jest cennym elementem istnienia.
- Bez niej życie jest niepełne.
- Poeta rezygnuje w przypadku swego utworu z klasycznej formy gatunku, ale jego istota jest w nim zachowana.
- Wiersz jest bezpośrednim zwróceniem się do animizowanej rozpaczy, która budzi współczucie, bo jest biedna i uczciwa, której wszyscy jednak dokuczają.
- Jest więc czymś nieprzyjemnym, ale godnym litości.
- Większość ludzi nie chce jej dopuścić do człowieka:
- moraliści podstawiają jej nogę (wg stoików istota ludzka musi wznieść się ponad emocje),
- asceci ją kopią (asceci manifestują pogardę),
- święci uciekaj ą od jasnej cholery (ufają w dobroć i mądrość Boga, nie da się ufności pogodzić z rozpaczą),
- lekarze przepisują leki (leczą stany depresyjne wywołane rozpaczą),
- nazywana jest grzechem (zajmujący się sprawami duchowymi zakazują rozpaczy upatrując w niej woli Boga).
- Podmiot liryczny dostrzega , jak wiele zawdzięcza rozpaczy, wie że bez niej byłby istotą pozbawioną człowieczeństwa.
- Uznaje rozpacz jako jeden z komponentów dojrzewania człowieka.
- Utwór napisany jest wierszem wolnym, ciągłym.
- Twórca ukrywa swoje sądy wprowadzając pozornie lekki język, nieadekwatny do patosu ody.
Biedna rozpaczy
uczciwy potworze
strasznie ci tu dokuczają
moraliści podstawiają nogę
asceci kopią
lekarze przepisują proszki żebyś sobie poszła
nazywają cię grzechem
a przecież bez ciebie
byłbym stale uśmiechnięty jak prosię w deszcz
wpadałbym w cielęcy zachwyt
nieludzki
okropny jak sztuka bez człowieka
niedorosły przed śmiercią
sam obok siebie