- Przykład liryki filozoficznej, pośredniej (tzw. liryki maski).
- Porusza zagadnienia moralne.
- Tematem jest charakterystyka duszy pana Cogito.
- Jest tu także stosunek do niej samego bohatera.
- Nie ma jasno wskazanego podmiotu lirycznego.
- Czytelnik poznaje spojrzenie z perspektywy przeszłości i teraźniejszości.
- w przeszłości dusza była zgodna z człowiekiem aż do jego śmierci,
- teraz wszystko się zmienia, dusza pana Cogito urządza sobie „wycieczki”, jest niewierna i roztargniona, nie zachowuje kontaktów, nie daje sygnałów życia.
- Osoba mówiąca przedstawia fakty z pewną dozą ironii i dystansu.
- Wskakuje, że pan Cogito stara się zrozumieć zaistniałą sytuację, szuka argumentów i usprawiedliwień dla duszy.
- Z rozczuleniem patrzy na obraz jako zagonionej podróżniczki.
- Czytelnik zmuszony jest do refleksji nad własną indywidualnością, będącą znakiem człowieczeństwa każdej jednostki.
- Wiersz biały, wolny, bez rymów.
- Zbudowany z 13 nieregularnych strof.
Dawniej
wiemy z historii
wychodziła z ciała
kiedy stawało serce
z ostatnim oddechem
oddalała się cicho
na łąki niebieskie
dusza Pana Cogito
zachowuje się inaczej
za życia opuszcza ciało
bez słowa pożegnania
miesiące lata bawi
na innych kontynentach
poza granicami Pana Cogito
trudno zdobyc jej adres
nie daje wieści o sobie
unika kontaktów
nie pisze listów
nikt nie wie kiedy wróci
może odeszła na zawsze
Pan Cogito usiłuje pokonać
niskie uczucie zazdrości
myśli o duszy dobrze
myśli o duszy z czułością
zapewne musi mieszkać
także w innych ciałach
dusz jest stanowczo za mało
jak na całą ludzkość
Pan Cogito godzi sie z losem
nie ma innego wyjścia
stara sie nawet mówić
-moja dusza moja-
myśli o duszy tkliwie
myśli o duszy z czułością
więc kiedy się zjawia
nieoczekiwanie
nie wita jej słowami
– dobrze że wróciłaś
patrzy tylko z ukosa
gdy siada przed lustrem
i czesze swoje włosy
splątane i siwe