Zadaniem mówcy jest „trafienie” do odbiorcy.
Konieczne jest więc oddziaływanie na intelekt, uczucia i jego wolę.
Niezbędne są także argumenty, racje przywoływane w celu przekonania odbiorcy.
Wyodrębnia się następujące rodzaje argumentów:
- rzeczowe, pokazujące fakty, dane statystyczne i inne informacje możliwe do weryfikacji, pozwalające na formułowanie własnych wniosków,
- logiczne, oparte na pewnych zasadach i umiejętności wnioskowania, wyciągania wniosków (indukcja) oraz selekcji informacji (dedukcja),
- emocjonalne, odwołujące się do uczuć odbiorców.
Warto wspomnieć o chwytach erystycznych, dzięki którym dokonywana jest pewnego rodzaju manipulacja.
Najczęściej stosowane chwyty to:
- tworzenie fałszywych danych (ciągu wydarzeń przyczynowo-skutkowych),
- uogólnienia niemające żadnego uzasadnienia,
- ostrzeżenia przed fikcyjnymi, rzekomymi zagrożeniami,
- brak argumentów zastępowany powoływaniem się na znanych ludzi,
- atakowanie, obrażanie rozmówcy, przeciwnika.
Przykładem takiego działania jest reklama