Barokowy konceptyzm

  • Konceptyzm to pierwszy chronologicznie i podstawowy kierunek baroku, kładący nacisk na wymyślną doskonałość języka poetyckiego, a także na subtelność myśli.
  • Jednym z pierwszych teoretyków konceptyzmu był Maciej Sarbiewski, najsławniejszy europejski wykładowca i autor poetyki.
  • Poddał on analizie pojęcie zasadnicze dla konceptyzmu, tj. puentę: powiedzenie celne i lapidarne, skupiające w sobie znaczenia pozornie sprzeczne, a w rzeczywistości znakomicie się uzupełniające.
  • Konceptyzm uwydatniał zarówno harmonijne, jak i sprzeczne związki pomiędzy różnymi zjawiskami.
  • Opierał się na teorii, że poezja powinna przede wszystkim zadziwiać czytelnika, zaskakiwać go niezwykłością operacji językowych, metafor, szokujących paradoksów i zestawień antytez.
  • Poezja konceptyzmu była intelektualna, a zarazem zmysłowa.
  • Wiersze miały pozór żywiołowych, napisanych jakby od niechcenia, jednakże dzięki świadomemu użyciu odpowiednich środków.
  • Konceptyzm był w Polsce nurtem na tyle obcym, iż wymagał od naszych twórców wybitnego talentu i wysokiego poziomu oczytania.
  • Zakładał również odpowiedniego odbiorcy, dlatego w naszej literaturze był zjawiskiem elitarnym, właściwym środowisku dworskiemu lub też wąskiemu kręgowi intelektualistów.
  • Najczęściej przywoływanym przykładem polskiego konceptyzmu jest przeważająca większość dorobku poetyckiego Jana Andrzeja Morsztyna.
  • Jego wiersze często głoszą idee zupełnie przeciwległe wobec pojęć barokowej liryki religijnej.
  • Dostrzegając z całą wyrazistością przemijanie świata i nietrwałość rozkoszy, podmiot liryczny jednocześnie ku tym „niestałym dobrom” kieruje całą uwagę, a zna przy tym istotę „ślicznych pozorności”.
  • Jednocześnie poeta zachowuje dystans wobec rzeczywistości, co również jest cechą właściwą dla konceptyzmu.
  • Typowymi wierszami, w których Jan Andrzej Morsztyn kieruje się zasadami konceptyzmu, są: „Do trupa”, „Cuda miłości”, „Niestatek”.


[SR]