- Ekspresywna:
- szczególnie ważna współcześnie,
- polega na wyrażaniu przez artystę jego subiektywnych doznań i postrzegania świata.
- Kulturowa (religijna):
- polega na wytwarzaniu przedmiotów kultu religijnego,
- zaliczyć można tu”
- urny na prochy zmarłych,
- grobowce,
- wizerunki świętych.
- Ludyczna:
- widoczna w sztuce służącej rozrywce i odpoczynkowi od surowych obyczajów,
- charakter ludyczny mają happeningi.
- Magiczna:
- przejawia się w proszeniu bóstw o dobrobyt poprzez dzieła sztuki (prehistoryczne rysunki naskalne),
- ukazuje i tłumaczy porządek świata.
- Symboliczna:
- uwidacznia się poprze piramidy oznaczające wielkość faraonów, katedry, kościoły, „niezwykłe budynki”,
- wskazuje na potęgę określonych postaci,
- np. wieżowce czy wille manifestujące władzę pieniądza.
- Komunikacyjna (poznawcza):
- polega na odczytywaniu sensów nadanych dziełom przez artystów,
- może dotyczyć:
- obyczajowości,
- wiary,
- historii.
- Estetyczna (dekoracyjna):
- zyskała na znaczeniu wraz z rozwojem:
- malarstwa świeckiego,
- prywatnego mecenatu,
- aż do XX wieku dzieła sztuki miały przede wszystkim dawać człowiekowi możliwość kontaktu z pięknem,.
- zyskała na znaczeniu wraz z rozwojem:
- Dydaktyczna:
- współcześnie realizowana jest w sztuce zaangażowanej,
- demaskuje:
- zło,
- niesprawiedliwość społeczną,
- kształtuje krytyczną postawę wobec rzeczywistości.
- Użytkowa:
- przejawia się np.:
- w przedmiotach służących celom praktycznym,
- wyraża jednocześnie wartości estetyczne.
- przejawia się np.: