Cele i funkcje sztuki

  • Ekspresywna:
    • szczególnie ważna współcześnie,
    • polega na wyrażaniu przez artystę jego subiektywnych doznań i postrzegania świata.
  • Kulturowa (religijna):
    • polega na wytwarzaniu przedmiotów kultu religijnego,
    • zaliczyć można tu”
      • urny na prochy zmarłych,
      • grobowce,
      • wizerunki świętych.
  • Ludyczna:
    • widoczna w sztuce służącej rozrywce i odpoczynkowi od surowych obyczajów,
    • charakter ludyczny mają happeningi.
  • Magiczna:
    • przejawia się w proszeniu bóstw o dobrobyt poprzez dzieła sztuki (prehistoryczne rysunki naskalne),
    • ukazuje i tłumaczy porządek świata.
  • Symboliczna:
    • uwidacznia się poprze piramidy oznaczające wielkość faraonów, katedry, kościoły, „niezwykłe budynki”,
    • wskazuje na potęgę określonych postaci,
    • np. wieżowce czy wille manifestujące władzę pieniądza.
  • Komunikacyjna (poznawcza):
    • polega na odczytywaniu sensów nadanych dziełom przez artystów,
    • może dotyczyć:
    • obyczajowości,
    • wiary,
    • historii.
  • Estetyczna (dekoracyjna):
    • zyskała na znaczeniu wraz z rozwojem:
      • malarstwa świeckiego,
      • prywatnego mecenatu,
    • aż do XX wieku dzieła sztuki miały przede wszystkim dawać człowiekowi możliwość kontaktu z pięknem,.
  • Dydaktyczna:
    • współcześnie realizowana jest w sztuce zaangażowanej,
    • demaskuje:
      • zło,
      • niesprawiedliwość społeczną,
    • kształtuje krytyczną postawę wobec rzeczywistości.
  • Użytkowa:
    • przejawia się np.:
      • w przedmiotach służących celom praktycznym,
      • wyraża jednocześnie wartości estetyczne.