CIĄGI TEMATYCZNE
I |
|
II |
|
III |
|
PROBLEMATYKA
„Chłopi” postrzegani są także jako epopeja. O epickości dzieła, porównywanego z innymi eposami, decydują:
- koncepcja czasu (wiecznego, powtarzalnego, płynącego powoli ale nieuchronnie),
- zbiorowy bohater (gromada wiejska, na której tle przedstawieni są bohaterowie indywidualni),
- fabuła epizodyczna (wiele zdarzeń nie tworzy akcji, lecz służy budowaniu tła społecznego i obyczajowego),
- ekspozycja przyrody jako bohatera równorzędnego człowiekowi,
- szczegółowy opis przedmiotów, sytuacji, wyglądu, obyczajów, tradycji,
- połączenie dwu stylów opowiadania: patetycznego (np. śmierć Boryny) i realistycznego (opisy codziennego życia).
NARRACJA
Tym, co różni “Chłopów” od klasycznego eposu, jest przede wszystkim koncepcja narratora, u Reymonta utożsamianego z bohaterami.
Narrator nie przynależy do świata przedstawionego, jest niewidoczny dla odbiorcy i anonimowy, nieraz jest to takim wsiowy opowiadacz, będący uczestnikiem obyczajowo-obrzędowo-liturgicznym toku opowieści, nieraz przypomina swą opowieścią inteligentnego stylizatora opisującego rytm prac ludzkich powiązanych ściśle z przyrodą, a jeszcze innym razem jest realistycznym obserwatorem uczestniczącym w toku wydarzeń fabularnych.
JĘZYK
Reymont uznano za mistrza słowa, a w „chłopach” udowodnił to poprzez doskonale wprowadzoną w dialogi gwarę, stanowi ona około 40% języka powieści.
Jest to język gwarowy z okolic Łowicza i Skierniewic, w pobliżu których leżą Lipce (dziś Lipce Reymontowskie).
Występuje również stylizacja:
- gwarowa (obecna na wszystkich poziomach języka)
- fonetyczna (np.“hale” zamiast “ale”),
- fleksyjną (np. “chodźta”, “ociec”, “mówili”),
- leksykalna (np. “paskudnik”),
- składniowa (np. “Oczy swoje mam i miarkuję se ździebko”),
- realistyczna (sięganie do mowy potocznej),
- młodopolska (poetyka liryki, z elementami naturalistycznymi i impresjonistycznymi).