„Curriculum vitae” Leopold Staffa

  • W centrum świata poetyckiego świata L. Staffa stoi człowiek.
  • Tę humanistyczną materię odnaleźć można w wierszu „Curriculum vitae”.
  • W I zwrotce poeta wyznaje, że bał się życia, sądząc że marzenia mają większą wartość niż działanie.
  • Marzył o potędze, przekonany, że właściwy sens życia mieści się w tęsknocie do doskonałości, w dążeniu do ideałów, a nie w ich realizacji.
  • Wiersz stanowi jakby opis twórczości (życia), realizacji filozoficznej jego pochwały.
  • Autor zburzył stary dom smutku.
  • Jego poezja zyskała precyzję i zaczęła odcinać się od poetycznej nastrojowości  wcześniejszych outworn.
  • Głównym motywem twórczości stała się myśl, refleksja nad życiem.
  • Na uwagę zasługuje zwarta budowa utworu.
  • Gatunkowo jest to sonet (2 zwrotki x 4 wersy, 2 zwrotki x 3 wersy).
  • Wiersz stanowi przykład, że poeta analizował swoją twórczość, szukał własnej drogi tworzenia.
  • W tym sonecie następuje przezwyciężenie młodopolskiej konwencji poetyckiej, jej rozlewności i sztafażu doprowadzające wiersze do granic wyrafinowanej prostoty.

Dzieciństwa mego blady, niezaradny kwiat

Osłaniały pieszczące, cieplarniane cienie.

Nieśmiałe i lękliwe było me spojrzenie

I stawiając krok cudzych czepiałem się szat.

 

Młodość ma pierwsze skrzydła swe wysłała w świat,

Kiedy nad wiosnę milsze zdały się jesienie.

Więc kochałem milczenie, wspomnienie, westchnienie

I plotłem chmurom wieńce z swych kwietniowych lat.

 

Dopiero od posągów, od drzew i od trawy,

Z którymi żyłem długo wśród dalekich dróg,

Nauczyłem się prostej, pogodnej postawy.

 

I kiedym, stary smutku dom zburzywszy w gruzy,

Uczynił z siebie jeno wschodom słońca próg,

Rozumie mnie me serce i kochają Muzy.