Czasopisma pedagogiczne

Czasopisma pedagogiczne są istotnym nośnikiem informacji edukacyjnej. Dobrze wypełniają swoją rolę w zmieniających się warunkach. Budzą zainteresowania pracą nauczyciela, są doskonałą pomocą naukową oraz cennym źródłem wzbogacania ich osobistego doświadczenia pedagogicznego. Są one czymś jeszcze bliższym nauczycielowi niż książka, ukazują się cyklicznie.

Zawierają i sygnalizują sprawy nowe, aktualne, docierają do nauczycieli w różnych okresach jego pracy (gdy odnosi sukcesy lub gdy ma trudności). Nauczyciel może dokonać wyboru periodyku, uwzględniając swoje potrzeby czytelnicze (tytuł, numer, artykuł, dział), prenumerować go, pisać do niego, dzielić się doświadczeniami a także swoimi koncepcjami nadawać mu właściwy kształt i profil.

Funkcje, jakie spełniają czasopisma wobec powyższych zadań, są bardzo różne:

  • informacyjna – dzięki której czasopismo pedagogiczne ma umożliwić czytelnikowi wzbogacanie zasobu wiedzy;
  • motywacyjna – polegająca na pobudzaniu i rozwijaniu właściwości emocjonalno-motywacyjnych czytelnika, na wzbudzaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz mobilizowaniu do pracy;
  • ćwiczeniowa – sprowadzająca się do formułowania u czytelnika po-żądanych umiejętności i nawyków, niezbędnych w procesie samo-dzielnego, racjonalnego, zorganizowanego i skutecznego uczenia się.

Edukacja stawia przed nauczycielami wiele zadań i wymagań związanych m.in. z nowymi programami, ich wyborem, sposobem planowania pracy, doborem form i metod nauczania, sposobem oceniania, wyborem materiałów metodycznych, podręczników itp. Rola pism pedagogicznych w tym zakresie jest istotna, a ich popularność zaskakująco wzrasta. Ich odbiorcami są nauczyciele, dyrektorzy szkół, autorytety dyscyplin pedagogicznych. Upowszechniają one zasady i kierunki obecnej polityki oświatowej państwa, osiągnięcia nauk pedagogicznych, najcenniejsze doświadczenia dydaktyczne i wychowawcze szkół preferujących nowatorstwo, inspirują postęp pedagogiczny, ukierunkowują czytelnictwo i samokształcenie nauczycieli. Służą modernizacji nauczania i wychowania, doskonaleniu pracy szkoły, wzbogacaniu wiedzy pedagogicznej oraz podnoszeniu umiejętności zawodowych nauczycieli.

Często też wyzwalają aktywność swoich czytelników, zachęcają do współpracy i udostępniają swoje łamy do publikowania własnej twórczości – tak jak czyni to „Biblioteka w Szkole”. Nie można pominąć istotnego faktu dla rozwoju edytorskiego czasopism pedagogicznych – wiele z nich istnieje w sieci INTERNET.