- umożliwienie uczniowi słabszemu nawiązanie kontaktu z uczniem osiągającym bardzo dobre wyniki w nauce danego przedmiotu,
- powierzenie uczniowi mającemu kłopoty i trudności pewnych obowiązków związanych z danym przedmiotem,
- włączenie uczniów słabych do zespołów wyrównanych,
- systematyczna kontrola wykonywanych przez ucznia zadań,
- organizowanie pomocy tzn. ustalanie planu pracy, mobilizowanie do samodzielności, do organizowania sobie pracy, wyrabianie odpowiedniego stosunku do nauki,
- poszukiwanie alternatywnych metod uczenia się,
- prowadzenie systematycznej obserwację ucznia,
- analizowanie wnikliwie wytworów pracy,
- nawiązanie współpracy ze środowiskiem rodzinnym,
- indywidualizowanie pracy na lekcji,
- stosowanie ćwiczeń korekcyjnych,
- utrzymanie stałego kontaktu z poradnią psychologiczno- pedagogiczną,
- opracowanie i wdrożenie programów wsparcia dla uczniów z niepowodzeniami,
- diagnozowanie potrzeb, zainteresowań poszczególnych uczniów,
- uporządkowanie celów nauczania i czynności, aby uczeń mógł odnieść indywidualny sukces,
- posługiwanie się wzorem osobowym dla wykazania uczniom wartości poszczególnych osiągnięć.
|
- brak nastawienia uczniów na trwałe zapamiętywanie,
- brak systematycznej kontroli wyników nauczania,
- utrwalanie błędnych skojarzeń, utrwalanie materiału niezrozumiałego dla uczniów,
- pomijanie w procesie utrwalania najważniejszych faktów i uogólnień,
- nadużywanie pogadanki jako sposobu utrwalania, przy równoczesnym niedocenianiu takich sposobów, jak samodzielna praca uczniów i stosowanie wiadomości w praktyce,
- brak stałej kontroli pierwszych czynności wykonywanych przez uczniów,
- pomijanie na lekcji jednego lub nawet kilku etapów procesu kształtowania umiejętności i nawyków,
- niewłaściwa pod względem dydaktycznym realizacja poszczególnych etapów lekcji,
- całkowite rezygnowanie z kształtowania umiejętności i nawyków na lekcji wskutek „braku czasu” lub niedoceniania roli tego procesu,
- niedostateczna znajomość ucznia przez nauczyciela, brak opieki pedagoga i psychologa szkolnego nad uczniami opóźnionymi w nauce,
- zbyt późne wykrywanie zaległości powstających w opanowywanym przez uczniów materiale nauczania,
- zbyt późne podejmowanie środków zmierzających do zlikwidowania luk ujawnionych w wiadomościach uczniów,
- niedociągnięcia w zakresie aktywizowania słabych uczniów na lekcji,
- brak zorganizowanej przez szkołę pomocy pozalekcyjnej: zajęć wyrównawczo-kompensacyjnych,
- braki istniejącego systemu szkolnego, nieprzystosowanie szkoły do wymagań współczesnej nauki i techniki,
- nieprzystosowanie programów nauczania do możliwości intelektualnych,
- brak podręczników szkolnych lub ich nieodpowiedni poziom pod względem merytorycznym i metodycznym,
- niedostateczne wyposażenie szkół i pracowni przedmiotowych w niezbędny sprzęt i pomoce naukowe,
- trudne warunki organizacyjne pracy szkół, dwuzmianowość i nauczania, nadmierna liczba uczniów w klasach,
- niedociągnięcia w dziedzinie systemu kształcenia i doskonalenia nauczycieli,
- nieprzygotowanie się do lekcji, zaniedbywanie samokształcenia i podnoszenia kwalifikacji zawodowych ze strony nauczycieli.
|