- W odróżnieniu od innych epok dwudziestolecie posiada sztywne ramy czasowe swego trwania.
- Początek to listopad 1918, koniec to początek września 1939 roku.
- Okres nazywany jest epoką kryzysu i schyłku nowoczesności.
- Ważna rolę odegrał nurt realizmu psychologicznego, obyczajowego.
- Nawiązywał do tradycji XIX wieku.
- Realizował panoramę społeczna Polski, po odzyskaniu niepodległości.
- Należą do niego utwory M. Dąbrowskiej, Marii Kuncewiczowej, Zofii Nałkowskiej.
- W okresie późniejszym także twórczość Stefana Żeromskiego.
- Dwudziestolecie to niwa sytuacja polityczna Europy.
- Odnotowuje się kryzys wartosci nowoczesnej Europy.
- Analizuje się zasady wojny totalnej, czyli prowadzonej przy zaangażowaniu całych społeczeństw.
- Europę doświadczyły również epidemie, dziesiątkując ludność (np. grypa hiszpanka).
- Rozpadło się cesarstwo austriackie i niemieckie, upadek odnotowało Imperium Rosyjskie (klęska z Niemcami, wybuch rewolucji bolszewickiej, pażdziernikowej).
- Zakończyła się epoka traktatu wiedeńskiego (1815).
- Odzyskanie niepodległości przez Polskę i Litwę.
- Upokorzenie i niesprawiedliwość sankcji, sprawa podnoszona przez Niemcy.
- Klasy niższe społeczeństw zaczęły realizować hasła wolności indywidualnej (bez względu na pochodzenie).
- Zyskały ruchy populistyczne z demagogicznymi hasłami.
- Pojawiły się formy kultu przywódcy, dyktatury, totalitaryzmu, likwidując zdobycze nowoczesnej demokracji.
- Pojawienie się ruchów nacjonalistycznych.
- Zaczęły rodzić się faszystowskie Włochy (1922), nazistowskie Niemcy (1933).
- W Polsce doszło do przewrotu majowego (zamachu stanu) 1926.
- Przeciwników Piłsudski kazał osadzić w specjalnym obozie w Berezie Kartuskiej.
- Zniknęła idea braterstwa wszystkich obywateli kraju bez względu na narodowość czy wyznanie.
- Pojawiły się silne ruchy antysemickie.
- Żydzi stali się celem ataków i prześladowań.
- Zwiększył się udział kobiet w życiu społecznym.
- Zaznaczyły się silnie ruchy emancypacyjne.