„Dżuma” Alberta Camusa [ konteksty]

  • Postawy ludzi
    • śmierć wywołuje różne postawy, od egoizmu do współdziałania,
    • w takich sytuacjach pojawia się często tzw. heroizm egzystencjalny.
  • Odwołanie historyczne:
    • epidemia dżumy (1347-1352) wskazała konieczność walki z tą straszną chorobą, ucząc ludzi ogromnej solidarności,
    • medycyna nie potrafiła w dostatecznym stopniu sprostać temu zadaniu,
    • duży wpływ miały już wówczas organizacje, które dostarczały leków, opiekowały się chorymi, dokonywały pochówki, pilnowały izolacji,
    • władze miejskie miały szczególne prawa i przywileje podczas epidemii, realizowały też takie zadania jak organizacja szpitali, utrzymywanie personelu medycznego.
  • Odwołania etyczne:
    • trudna sytuacja wymagała heroizmu i solidarności,
    • wzorem okazali się stoicy, ich rozumne postępowanie, umiejętności panowania nad emocjami,
    • konieczna była też rezygnacja z przyjemności i ponoszenie ofiar, nawet z życia,
    •  stoicyzm zmodyfikowało chrześcijaństwo, gdzie postaw heroiczna wiązała się z poświęceniem osobistego szczęścia i odrzucenie dóbr doczesnych dla Boga, bowiem za trudy życia wierzący mieli otrzymać szczęście po śmierci,
    • istotna kolejną etyką stała się etyka obowiązku (niechrześcijańska) wymagająca poświecenia dla celów wyższych,
    • egzystencjalizm także podjął dyskurs nad postawą heroiczną, a baza stała się wolność.
  • Odwołanie filozoficzne:
    • każdy człowiek powinien podjąć wysiłek konfrontacji z trudnościami życia,
    • to wpływa na budowanie własnej hierarchii wartości.