Esej jest forma wypowiedzi o tematyce literackiej, publicystycznej lub filozoficznej.Spośród innych wypowiedzi esej wyróżnia się osobistym i swobodnym tonem. Autorzy esejów sięgają po środki literackie, takie jak obraz, metafora, luźna kompozycja. Esej nie dąży do syntezy, lecz wyraża osobiste refleksje autora.
|
|
Esej, rodzaj szkicu literackiego, charakteryzujący się luźną kompozycją (swobodną konstrukcją). Przedstawia subiektywne , własne, autorskie refleksje na rozmaite tematy, m. in związane z filozofią, kulturą, nauką, literaturą. Istotna jest erudycja i piękny (poprawny) język
|
Wskazówki
|
|
|
Wstęp |
- Przedstaw problem, który poddajesz rozważaniom, uzasadnij jego ważność,
- Wskaż okoliczności, które sprowokowały cię do podjęcia tematu, może to być sytuacja codzienna lub np. dzieło literackie,
- Możesz rozpocząć rozważania od cytatu,
- Stosuj odpowiednie słownictwo, skoro to twoje rozważania to używaj czasowników w 1 osobie liczby pojedynczej,
- Zobrazuj problem, zasygnalizuj zagadnienie, które poddasz rozważaniom, możesz zastosować wypowiedzenia (zdania) pytające lub przypuszczające.
|
Rozwinięcie |
- Przywołaj ważne, z twojego punktu widzenia, utwory literackie lub filmy, obrazy, które powiązane są z twoimi rozważaniami,
- Ustal kolejność ich wprowadzania do tekstu, by uniknąć chaosu,
- Wybierz zasadę prezentacji i stosuj ją konsekwentnie w całej pracy,
- Komentuj to, co wprowadzasz, eksponuj własne zdanie,
- Stosuj słownictwo ilustrujące formę rozważań (wydaje się, można uznać, ktoś powiedział,że itd.),
- Zastosuj cytaty i aforyzmy, wzbogacisz w ten sposób pracę artystycznie,
- Pozwól sobie na dygresje, wykorzystaj ponadto metafory, porównania, epitety, pytania retoryczne i inne środki,
- Używaj wyrazów i zwrotów, które wskazują na ciebie (sądzę, uważam, myślę),
- Stosuj również słownictwo podtrzymujące kontakt z odbiorcą (zastanówmy się, sprawdźmy, przypomnijmy).
|
Zakończenie |
- Podsumuj, uogólnij zaprezentowane poglądy,
- Podkreśl możliwość rozmaitego przedstawienia prezentowanego problemu,
- Stosuj ciekawe rozwiązania stylistyczne, wykorzystuj dostępne środki – metaforę, porównanie, nieraz paradoks,
- Sformułuj puentę ujmującą twoje refleksje.
- Zastosuj cytaty, bogactwo interpunkcyjne (wykrzykniki, wielokropki, znaki zapytania
|