Funkcje i zadania podręcznika | |
według W. Okonia | według I. Adamek |
Funkcje |
|
Funkcja informacyjna
(podręcznik przewodnikiem w poznawaniu świata przez ucznia)
Funkcja badawcza (aktywizacja uczniów do samodzielnego rozwiązywania problemów, stawiania pytań i szukania odpowiedzi, podejmowania badań na skalę własnych możliwości) Funkcja praktyczna (przygotowanie uczniów do zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce, w rzeczywistym świecie) Funkcja samokształceniowa (rozbudzanie i rozwój zdolności oraz zainteresowań) |
Funkcja motywacyjna
(wpływ na rozwój sfery emocjonalno-motywacyjnej ucznia) Funkcja informacyjna (wzbogacenie posiadanego zasobu wiedzy o nowe treści) Funkcja ćwiczeniowa (sprawdzenie posiadanych wiadomości i umiejętności) |
Zadania | |
Pomoc w opanowaniu nowych wiadomości z danej dziedziny wiedzy, łącznie z ich uporządkowaniem i utrwalaniem
Kształtowanie nowe i utrwalanie posiadanych umiejętności i nawyków, w tym umiejętności samokształcenia Całościowe (równocześnie problemowe) przedstawianie zagadnień, nowych treści, kształcenie racjonalnego posługiwania się już zdobytą wiedzą Wyrabianie nawyku kontroli, oceny i wyników uczenia się
|
Ułatwianie zrozumienie przedmiotu, przedstawianych zagadnień, nauka praktycznego ich wykorzystania
Przedstawianie zagadnień z zastosowaniem stopniowania trudności w materiale merytorycznym Wzbogacanie zasobów ucznia w różnych obszarach poprzez korelację z różnorodnymi treściami, stwarzanie w ten sposób możliwości całościowego uczenia się i poznawania Zapewnienie uczniowi indywidualnego tempa pracy, dzięki zróżnicowaniu części ćwiczeniowej Umożliwienie uczniowi materiałów do powtórzeń i utrwaleń omawianego materiału |