INFORMACJA:
- o informacji mówi się jako o drugim obok publicystyki podstawowym rodzaju wypowiedzi dziennikarskiej, które są zbiorem publikacji o właściwym ich celach stylu kompozycji, źródła i miejsca publikacji;
- informacją potocznie nazywamy różne jej odmiany: wiadomość, notatkę, wzmiankę;
- informacja może istnieć bez publicystyki zaś publicystyka nie może istnieć bez informacji;
- publicystyka to zwykle łączenie informacji wiązania przyczyn ze skutkami, analizowanie ciągów zdarzeniowych i refleksja intelektualna; informacja powiadamia o faktach, publicystyka o sądach;
- informacja poszerza zakres uczestnictwa w dziejących się wydarzeniach, publicznych, pogłębia przeżywanie tych zjawisk
- informacja to przekazywanie odbiorcy za pośrednictwem mediów aktualnych treści poznawczych, publicystyka natomiast to aktualne tendencje (subiektywne) interpretowanie wszelkich zagadnień społecznych.
Cechy informacji:
- aktualność – działanie, jak najszybszy przekaz po fakcie;
- wierność – odzwierciedlenie opisywanej lub pokazywanej rzeczywistości;
- zrozumiałość – w miarę możliwości należy unikać wyrazów obcojęzycznych i nazw fachowych;
- zwięzłość – to w pewnym uproszczeniu dobranie takich środków językowych, by za pomocą niezbyt wielu słów precyzyjnie opisać istotę wydarzenia;
- ścisłość i jednoznaczność –komunikat powinien dotyczyć faktów przedstawionych w sposób konkretny. Należy unikać ujęć dygresyjnych i wątków pobocznych;
- obrazowość – należy używać wyrazów i sformułowań dających odbiorcy możliwość wyobrażenia sobie opisywanej sytuacji. Informacja nie powinna zawierać więc eufemizmów i peryfraz;
3 zasady konstrukcji informacji:
- danie odpowiedzi na pytania: KTO, CO, GDZIE, KIEDY, JAK, DLACZEGO, Z JAKIM SKUTKIEM?
- odwrócona piramida to co jest kluczowe i kolejne informacje i uzupełnianie informacji;
- separowanie faktów od komentarza;
Podstawowa forma to:
- wiadomość – wypowiedź publikowana na stronach informacyjnych;
- wzmianka – jest rodzajem wiadomości z własnym nagłówkiem, ale to forma drobna występująca gdzieś w końcu kolumny informacyjnej bez zdjęcia;
- notka lub notatka – jej cechą jest to że lokuje się w kolumnie. Notatki to często zestawienie depesz agencyjnych;
- zajawka – kiedyś były to krótkie zdania np. tytuły tekstów z podaniem stron, obecnie jest tendencja do rozbudowania zajawek. Ale ich wyróżnieniem jest podanie numeru strony;
- komunikat – tym różni się od innych form informacyjnych, że operuje się językiem statycznym, urzędowym, oficjalnym; jest nadawca komunikatu;
- biogram – zwykle daje się gdy osoba zainteresowana przedstawia czego dokonała i zawiera główne informacje o takiej osobie + zdjęcie portretowe;
- sprostowanie – jest oparte na przepisach prawa prasowego;
- wyjaśnianie to forma półsprostowania;
Wywiad terminologia i geneza:
Wywiad to:
- nazwa gatunku multimedialnego o charakterze informacyjnym lub publicystycznym;
- metoda zbierania informacji;
- ciekawostki: Pierwszy wywiad przeprowadził James Gordon Benett w 1835 roku na łamach New York Herald, jego rozmówcą był poczmistrz Bufallo.
Na przełomie XIX i XX wieku wywiad stał się rodzajem gry salonowej za sprawą Marcela Prousta, ale nie miał większego znaczenia w prasie politycznej.
- wywiad – rozmowa przeprowadzona przez dziennikarza lub dziennikarzy z osobą , która się czymś wyróżnia, jest autorytetem w jakiejś dziedzinie;
- wywiadem nie jest sonda uliczna ani dyskusja (odniesienie do jednego wyrażenia zarysowanego problemu). Treścią wywiadu z jedną osobą jest wiele tematów. Dyskusja cechuje się jednym wiodącym tematem.
Wywiad – cechy gatunkowe:
- musi być przeprowadzony z osobą czymś się wyróżniającą , będącą autorytetem w jakiejś dziedzinie;
- treścią wywiadu powinny być rzeczy ciekawe, nowe i aktualne;
- omawiane problemy są sprawdzalne, a tym samym właściwe;
- odpowiedzi powinny mieć piętno;
Odmiany (ze względu na sposób przekazu):
- bezpośredni przed audytorium;
- prasowy;
- radiowy i telewizyjny (improwizowane, spontaniczne, robione na żywo, nagrywane i poddawane obróbce);
- wywiad wmontowany w inną wypowiedź dziennikarską (artykuł, esej) ze względu na konstrukcję i osobę respondenta;
- wywiad montaż (sklejanie części wywiadu);
- wywiad z samym sobą (publicystyczny);
- wywiad bez wyodrębnionych pytań;
- wywiad rzeka (publicystyczny);
Stylistyka i treść pytań:
- wszystkie te elementy zależą w pierwszej kolejności od adresata, autor wywiadu musi brać pod uwagę takie elementy jak np. płeć ( inna stylistyka jest w pismach kobiecych), wiek, wykształcenie (wywiady w prasie opinii bardziej wszechstronne), zawód, wyznanie (prasa i programy religijne publikują wywiady, które zawsze w jakimś stopniu nawiązują do sfery sacrum), zainteresowania (media, które zajmują się programami hobby, internetowe strony tematyczne kierują swój przekaz do konkretnych grup), narodowość lub przynależność etniczną, orientację seksualną.
- pytania w wywiadzie poza sytuacjami spontanicznymi, kiedy nie da się przewidzieć pytań, cel wywiadu i jego układ powinny być przedmiotem wcześniejszych przemyśleń. Można wybrać wariant chronologiczny, jeśli chce przedstawić sylwetkę swego rozmówcy albo problemowy jeśli zależy mu na poznaniu poglądów respondenta;
- Możliwy jest układ mieszany chronologiczno-problemowy.
Pytania w wywiadzie:
- ważna jest dbałość o spójność pytań, unikanie dygresji, powtarzania się;
- w dłuższych formach wielowątkowych dla całości wypowiedzi istotne są tzw. pytania zwrotne które pozwalają na podsumowanie rozpatrywanej kwestii i płynne przejście do kolejnego pytania;
- przeciwieństwem pytań zwrotnych są pytania zaskakujące oderwane od toku dyskusji, oczywiście jeśli nie będzie się ich stosować w nadmiarze, wszystko zależy od respondenta od jego temperamentu , refleksu;
- zbędne są pytania, na które odpowiedź wydaje się oczywista, co zdarza się w krótkich wywiadach sportowych; zdarza się że powtarzanie pytań jest formą wymuszenia na respondencie wypowiedzi;
Interakcje w wywiadzie:
- dziennikarz –pośrednik występuje między respondentem a odbiorcą, zadaje pytanie rejestruje odpowiedź (krótkie wywiady o charakterze informacyjnym);
- pośrednik –pomocnik, dziennikarz nie tylko pośredniczy, ale stara się, żeby respondent wypadł lepiej niż mógłby wypaść, występuje najczęściej kiedy dziennikarz lubi człowieka i chce by tak się stało, Czasem respondent sobie nie radzi, dlatego trzeba mu trochę pomóc. Inicjatywę trzyma dziennikarz, on jest panem sytuacji;
- autorytet – uczeń, dziennikarz przyjmuje postawę nie znającego tematu, jest w defensywie, stwarza wrażenie zafascynowanego osobowością respondenta i jego pytaniami, może to być sytuacja kiedy dziennikarz jest niedoświadczony, może być tak że dziennikarz specjalnie się tak zachowuje, nazywa się to „wywiadem na kolanach” (Piłsudski); pytania są krótkie i rzadkie, dominują długie wypowiedzi;
- partner – ekspert dziennikarz staje się równorzędnym partnerem, a nawet stroną dominującą, może to wynikać z zawodowej perfekcji, jest przygotowany znakomicie, może to być wykazanie przy tym niewiedzy i braku kompetencji odpowiadającego. Dochodzi do naruszenia równowagi w dyskusji na korzyść dziennikarza;
- partner reprezentant opinii publicznej, dziennikarz wzmacnia swoją pozycję występując jako reprezentant opinii publicznej. Respondenta stawia pod ścianą, wtrąca zwroty „opinia publiczna jest zaniepokojona” lub „nasza społeczność chciałaby wiedzieć”.
Patologia w wywiadzie:
- ustawienie rozmówcy pod z góry zamierzoną tezę. Respondent przedstawiony jako osoba o negatywnych cechach charakteru;
- ton mentorski –syndrom misyjności mediów, pouczenie respondenta, traktowanie go z góry;
- klimat przesłuchania prokuratorskiego –natrętnie powtarzanie pytań „łapanie za słówka”;
Funkcja nagłówków:
- nagłówki były elementami dzielącymi materiał, stanowią elementy dynamiki;
- zaczęły dookreślać tekst, zawartość treściową tekstu;
- nagłówek zaczął spełniać funkcję typową dla wiadomości, stawał się formą informacyjną;
- obecnie nagłówki porządkują materiał, ale przede wszystkim dynamizują materiał, są elementem przyciągającym;
Każdy nagłówek składa się z nadtytułu, tytułu głównego i tytułu;
- nadtytuł –wprowadzenie do tytułu gł. w ogólną część tekstu, uzupełnia metaforyczność;
- tytuł główny –występuje zawsze, powinien być atrakcyjny, magnetyczny, dobry tytuł gwarantuje uwagę;
- podtytuł –występuje sporadycznie, może mieć charakter lidu;
Nagłówki dzielimy na:
- nagłówki jednoczłonowe – tytuł główny;
- nagłówki wieloczłonowe – przynajmniej jeden element poza tytułem głównym;
Ze względu na kształt grafiki :
- jednołamowe;
- wielołamowe;
- nagłówek grzbietowy występuje dość rzadko;n
- nagłówek afiszowy, włomywany w tekst
- zwarty;
- rozbity (rozbita struktura);
- nagłówek rozcięty (przechodzi przez 2 kolumny);
Typy układów:
- statyczny;
- dynamiczny;
- na układ składa się wszystko, np. nagłówek, lid. Obecnie są gazety dynamiczne, jeszcze100 lat temu były statyczne. Układ w gazecie to to samo co np.: ramówka telewizyjna, układ strony internetowej.
Rola elementów graficznych w prasie:
- elementy graficzne to : mapy, wykresy, tabele, zestawienia;
- mogą stanowić informację samą w sobie;
- dopełniać informacją tekstową lub filmową;
- w publicystyce wzmacniają funkcję perswazyjną i sprzyjają lepszej percepcji;
- dynamizują układ gazety
Funkcje fotografii prasowej:
- spełnia rolę informacyjną;
- wzbogaca i dynamizuje układ;
- wpływa na walory estetyczne gazety;
- funkcja handlowa;
- zwiększa perswazyjność publicystyki
Typologia wg. źródła:
- fotografia własna;
- fotografia agencyjna;
- materiał wiązany – tekst i fotografia stanowiąca integralną całość, będącą autorstwa tej samej osoby;
- fotografia prywatna -świadka zdarzenia;
Typologia w/g tematyki lub okoliczności, w jakiej zdjęcie zostało zrobione:
- fotografia o aktualności jednorazowej – fotografie, które następnego dnia są nieaktualne, portrety reporterskie, zdjęcia o treści dramatycznej, aktualności polityczne;
- zdjęcia rodzajowe –kryterium tematyki, krajobraz, moda, scenka rodzajowa;
- zdjęcia o charakterze reportażowym – są przekazem z całości;
- zdjęcia sportowe –osobna kategoria;
Typologia w/g miejsca i sposobu publikacji:
- fotografia samotna –to taka, która nie koresponduje, nie jest związana z materiałem obok, żyje samotnie, ma bardzo często rozbudowany podpis, który czasem jest czymś w rodzaju wiadomości, rozbudowany nawet do kilkunastu linijek;
- fotografia z tekstem;
- fotoreportaż;
- fotomontaż – złożony z fragmentów kilku zdjęć;
- montaż fotograficzny albo faktomontaż – zestawienie zdjęć nie powiązanych więzią tematyczną, ale ilustrującą wydarzenia w jakimś czasie;
- fotografia okładkowa;
Fotografia a podpis
- podpis powinien tworzyć ze zdjęciem pewną całość;
- podpis nie powinien powtarzać tego, co widać;
- stanowi identyfikację postaci, przedmiotu oraz czas i miejsce, czyli kto, co, gdzie, kiedy?