„Gorące mleko” Juliana Tuwima

  • Podmiotem lirycznym  (można go utożsamić z poetą) jest człowiek dorosły, obserwator zachowań chłopca  nad szklanką gorącego mleka.
  • Młody człowiek pragnie jak najszybciej znaleźć się na podwórku, bo czekają na niego przyjaciele i zabawa w Indian.
  • Chłopak jest zrozpaczony, bo musi wypić mleko, którego tak naprawdę nie znosi.
  • Banalna sytuacja, w domu musi wykonywać „rozkazy” dorosłych i pić znienawidzone mleko.
  • Ta szklanka mleka staje się dla chłopca ogromnną przeszkodą.
  • Na podwórku jest wodzem, przywódcą Indian, tam czuje się mężczyzną, kimś naprawdę nieustraszonym.
  • Wiersz składa się z trzech strof.
  • W pierwszej powtarza się wielokrotnie słowo mleko, użyte w różnych formach.
  • Rymy mają nieregularny układ.
  • Każdy wers to jednak 8 sylab.
  • W każdym wersie występuje regularna liczba sylab akcentowanych.
  • Wymienione wyżej cechy decydują, że jest to wiersz sylabotoniczny.

Gorące mleko
Każą pić gorące mleko,
Chłopca mdli na widok mleka.
W gardle więźnie spazm wściekłości:
Nie chcę mleka! Nie chcę mleka!

Zęby w odmęt zieloności
Rozwierzganą wtargnąć bandą,
Na chłopczyka przed werandą
Czterech dzikich Siouxow czeka.

W parujące, z kożuchami,
Dmucha wódz ich zrozpaczony.
Rozpluskaną szklanką mleka
Wolny obłok niebem goni.