Skamandryci |
Nazwa grupy wywodzi się od mitycznego źródła, poeci zaczerpnęli je bezpośrednio z “Akropolis” S. Wyspiańskiego: “Skamander połyska, wiślaną świetlącą się falą” i nazwali tak również miesięcznik poetycki. Do grupy należeli: Julian Tuwim, Jan Lechoń, Antoni Wierzyński, Jarosław Iwaszkiewicz.
Poeci postulowali:
Lata trzydzieste to koniec działalności grupy. Rozeszły się drogi przyjaciół. Lechoń i Iwaszkiewicz objęli stanowiska dyplomatyczne za granicą, Wierzyński związał się z prawicowym obozem sanacji, Słonimski zajął się publicystyką, a Tuwim – podejmował coraz poważniejsze, krytykujące rzeczywistość tematy. |
Futuryści |
Polscy futuryści byli pierwszym awangardowym kierunkiem w polskiej poezji, ich działalność przypada na lata 1918-1921. Zasadniczo odwoływali się do założeń futuryzmu europejskiego, głosząc swoje słynne GGA, czyli: “Gga gąsiora jest piękniejsze od śpiewu słowika”. Istniały w II Rzeczypospolitej dwa ośrodki futuryzmu:
Wśród wielu szokujących założeń tego kierunku warto wyróżnić:
|
Awangarda Krakowska |
Grupa ukształtowała się na początku lat dwudziestych, za sprawą działalności poetów skupionych wokół Tadeusza Peipera i wydawanego przez niego pisma “Zwrotnica”. Peiper był teoretykiem grupy, po powrocie z Hiszpanii w 1921 roku wydał programowe książki “Nowe usta” i “Tędy”.
W skład Awangardy Krakowskiej weszli:
Ich program to idea nowej sztuki, którą określają:
Grupa przestała istnieć w latach trzydziestych, lecz nawiązywały do jej założeń inne, np. Awangarda Lubelska. Julian Przyboś był najwybitniejszym poetą Awangardy Krakowskiej. Informacje o tematyce, którą podejmował, przynoszą już tytuły kolejnych tomików (“Śruby”, “Oburącz”). Z biegiem czasu Przyboś zaczął podejmować stare, tradycyjne motywy, takie jak uczucia, pejzaże, sztuka (np. “W głąb lasu”, “Równanie serca”), lecz ubierał je w bardzo nowatorską formę. Cechy tego wiersza, uznane przez Przybosia za istotę techniki poetyckiej, to:
|
Awangarda Lubelska |
Lata trzydzieste przyniosły pojawienie się nowych ugrupowań awangardowych, spośród których na uwagę zasługuje tzw. Awangarda Lubelska działająca w latach 1927-1939. Jej najwybitniejszym przedstawicielem był Józef Czechowicz. Grupa ta przejęła od Krakowskiej zasadę poetyckich skrótów i płynnego obrazowania, ponadto zakładając, iż:
|
Żagary |
Grupa poetycka powstała w Wilnie, działająca w latach 1931-1934. W jej skład wchodzili między innymi: jako czołowy jej przedstawiciel: Czesław Miłosz i najmłodszy Aleksander Rymkiewicz.
Żagardziści głosili katastrofizm, a poetyką nawiązywali do romantyzmu i symbolizmu. |
Kwadryga |
Grupa 11 członków Koła Literackiego, między innymi: K.I. Gałczyński, Marian Piechal, Lucjan Szenwald, skupionych wokół pisma o tej samej nazwie.
Grupa działała w latach 1930–1931, głosząc, w sposób dość niejasny, postulaty “sztuki uspołecznionej, sprawiedliwości społecznej i godności pracy”. Jej przedstawiciele powoływali się na Norwida i Stanisława Witkiewicza (ojca), a atakując Skamandrytów przede wszystkim za brak programu, jednocześnie byli pod ich silnym wpływem. |