Grupy poetyckie po I wojnie światowej

Nowością po zakończeniu I wojny światowej stało się duże zróżnicowanie tendencji artystycznych. W konsekwencji trudno więc mówić o jednym dominującym prądzie artystycznym dwudziestolecia międzywojennego. Różne kierunki współistniały i ścierały się ze sobą, dlatego obok wciąż żywotnych dawnych trendów, pojawiały się nowe poetyki.

Takie ścieranie doprowadziło do pojawienia się dwóch zasadniczych prądów, radykalnej  i nowatorskiej Awangardy Krakowskiej oraz  hołdującego tradycji Skamandra. Poeci tego okresu pragnęli, by ich głos brzmiał donośnie, dlatego tworzyli grupy poetyckie. Do najważniejszych zalicza się:

  • Skamandra,
  • Awangardę Krakowską,
  • Kwadrygę,
  • Żagary

ŻAGARY

  • Grupa powstała w Wilnie, w gronie polonistów Uniwersytetu Stefana Batorego,
  • Skupiła się wokół czasopisma społeczno-literackiego o tej nazwie,
  • Jej twórcy nazywani byli też „ostatnią wileńską plejadą”,
  • „Żagary „oznaczają suche badyle, chrust i są odwołaniem do symboliki ognia,
  • Twórcy obdarzeni przeczuciem katastrofy, wyrażali poetycką wizję pożogi świata, apokalipsę,
  • W twórczości jej członków dominowała tonacja katastroficzna,
  • Ewolucja grupy poetyckiej miała kilka etapów,
  • Najważniejszymi czasopismami żagarystów były „Żagary” i „Pion”,
  • Grupę współtworzyli: Teodor Bujnicki, Stefan Jędrychowski, Henryk Dembiński, Józef Maśliński, Czesław Miłosz, Aleksander Rymkiewicz, Jerzy Zagórski, Antoni Gołubiew i Jerzy Putrament.

SKAMANDER

  • Najważniejszą obok Awangardy Krakowskiej formacja artystyczna,
  • Skupiła artystów  w kawiarni „Pod Picadorem” w Warszawie, na Nowym Świecie,
  • Nazwa powiązana jest z rzeką trojańską, a  pomysłodawcą był Jan Lechoń
  • Istotne dla Skamandrytów były relacje artystyczno-towarzyskie,
  • Czasopisma: „Skamander”, „Wiadomości Literackie”, „Cyrulik Warszawski,
  • Poezja Skamandrytów „wyszła na ulicę” blisko czytelników,
  • Grupę poetycką Skamander tworzyła przede wszystkim „wielka piątka poetów”: Jan Lechoń, Julian Tuwim, Antoni Słonimski, Kazimierz Wierzyński i Jarosław Iwaszkiewicz. Ponadto do grupy formalnie należała Kazimiera Iłłakowiczówna.
  • Sympatyzowali ze Skamandrem także: Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Władysław Broniewski, Jerzy Liebert, Stanisław Baliński
  • Szczególne znaczenie dla Skamandrytów miał  Leopold Staff, ich mistrz i autorytet.

AWANGARDA KRAKOWSKA

  • Założycielem grupy był Tadeusz Peiper.
  • Grupa miała swój program, w przeciwieństwie do Skamandra.
  • Według niego należało z poezji wyrzucić watę słowną, czyli zastosować zasadę minimum słów, maksimum treści.
  • Głoszono konieczność zerwania z bezpośrednim wyrażaniem uczuć.
  • Zlecano stosowanie metafor, oksymoronów, łączących odległe elementy skojarzeniowe.
  • Ważnym tematem stało się miasto, masa, maszyna symbole cywilizacji.
  • Oprócz twórcy i teoretyka grupy Tadeusza Peipera do ważnych osobowości Awangardy Krakowskiej należeli Jan Brzękowski, Jalu Kurek i Julian Przyboś.
  • Najważniejsze czasopismo grupy to krakowska „Zwrotnica” (1922 – 1927), a w późniejszym okresie „Linia” (1931 – 1933).