- Renesans (ok. XV -XVI wiek)
- freski, malarstwo olejne,
- odnowienie tradycji antyku,
- ład i harmonia,
- odkrycie perspektywy centralnej (trójwymiarowej),
- twórczość w duchu humanizmu,
- artysta jako badacz i filozof,
- ideał człowieka wykształconego,
- nowożytny mecenat.
- Barok (lata 70. XVI wieku do połowy XVIII wieku)
- tematyka religijna i mitologiczna,
- portrety,
- pejzaże,
- martwa natura,
- światłocień,
- iluzja przestrzeni,
- emocjonalność,
- dynamika.
- Rokoko (końcowe lata XVIII wieku)
- sceny z życia dworskiego,
- asymetria kompozycji,
- pastelowa kolorystyka.
- Klasycyzm (ok. 1760-1830 roku)
- prymat rysunku nad kolorem,
- uwielbienie dla wzorów antycznych (mitologia rzymska),
- utrwalanie klasycznego kanonu piękna,
- tematyka historyczna i mitologiczna.
- Romantyzm (ok. 1800-1850 rok)
- dramaturgia, emocjonalność,
- podziw dla dzikiej natury,
- zainteresowanie duchowością,
- wątki orientalne i mitologiczne,
- zaangażowanie w aktualne życie polityczne,
- mit artysty – wyobcowanego geniusza.
- Realizm (II połowa XIX wieku)
- malarstwo pozbawione idealizacji i upiększania,
- brak symboliki, komentarza, interpretacji,
- dążenie do rzetelnego przedstawiania rzeczywistości,
- odtwarzanie obserwowanych obrazów,
- obiektywizm,
- surowość formy,
- zgaszona paleta barwna.
- Impresjonizm (ok. 1872-1896 rok)
- próba utrwalenia wrażenia,
- wykorzystanie odkryć optyki,
- rozjaśnianie palety barwnej,
- zacieranie konturów przedmiotów,
- malowanie w plenerze,
- zerwanie z zasadami malarstwa akademickiego,
- wystawy poza oficjalnymi salonami.
- Symbolizm (ok. 1890=1910 rok)
- przeciwstawienie się obiektywizmowi realizmu,
- ukierunkowanie na fantazję, niesamowitość i niezwykłość,
- sięganie do mitów i wierzeń, wiedzy alchemików,
- obrazowanie idei,
- wyrażanie uczuć,
- operowanie symbolem i nastrojem.
- Secesja (ok. 1895-1905 rok)
- wyrażanie pesymistycznych nastrojów,
- inspiracje filozofią, zainteresowanie psychoanalizą,
- nurt ekspresyjny,
- giętka linia,
- ornamenty roślinne,
- plaska plama barwna.
- Postimpresjonizm (ok. 1896-1905)
- obserwacje natury,
- swobodne przekształcanie rzeczywistości wg własnej wizji,
- symboliczne ujmowanie przedstawianego świata,
- ekspresyjny kolor,
- płaska plama barwna.
- Fowizm (ok. 1905-1908)
- malarstwo dzikich,
- operowanie barwą i swobodnym rysunkiem,
- płaskie plamy barwne,
- rezygnacja z iluzjonizmu i perspektywy.
- Kubizm (ok. 1906-1915)
- próby przedstawiania trzech wymiarów bryły na dwuwymiarowej powierzchni obrazu,
- brak uciekania się do iluzji,
- ukazywanie procesu patrzenia na rzeczywistość zamias5t jej widoku,
- rezygnacja z perspektywy i światłocienia.
- Futuryzm (ok. 1909 -1918 rok)
- fascynacja ruchem i szybkością,
- zainteresowanie nowoczesnym miastem,
- uwielbienie dla technologii, motoryzacji,
- odrzucenie tradycji,
- sprzeciw wobec harmonii, podziw dla dynamizmu,
- obrazoburcze manifesty.
- Ekspresjonizm (ok. 1910-1930)
- malarstwo jako wyraz dramatu egzystencjalnego,
- przedstawianie alienacji i pesymizmu,
- tematyka związana z codziennym życiem, sytuacją polityczną i społeczną,
- fascynacja filozofią.
- Abstrakcjonizm (ok 1910)
- idea obrazu jako autonomicznego świata bez odnoszenia się do rzeczywistości,
- sztuka czysta, bezprzedmiotowa, posługująca się kształtem i kolorem.
- Dadaizm (1916-1923 roik)
- bunt przeciwko tradycyjnej sztuce,
- prowokacyjne manifesty i działania,
- strategia wywoływania szoku i zdziwienia, skandalu,
- poglądy antywojenne,
- zamiłowanie do absurdu, nonsensu.
- Surrealizm (ok. 1920-1935 rok)
- obrazy wywołujące wrażenie absurdu dzięki umieszczaniu znanych form w niespotykanym kontekście,
- wklejanie do obrazu różnych elementów, np. gazet,
- inspiracje snami i hipnozą,
- fascynacja psychoanalizą,
- zachwyt marksizmem.
`