Historia muzyki poprzez stulecia

  • Starożytność [ nok. VII w. p.n.e. – V w. n.e.]
    • zainteresowanie teorią muzyki,
    • systemy tonalne,
    • muzyka obrzędowa, religijna oraz taneczna,
    • wiele rodzajów instrumentów,
    • początki zapisu muzycznego.
  • Średniowiecze [ ok. V – XV w.]
    • rzymski śpiew kultowy w liturgii katolickiej,
    • chorały gregoriańskie,
    • twórczość trubadurów,
    • śpiewy wielogłosowe,
    • popularne instrumenty:
      • organy,
      • harfy,
      • flety,
      • bębenki.
  • Renesans [ok. XV -XVI w.]
    • powstawanie wydawnictw muzycznych,
    • muzyka religijna:
      • motet,
      • msza,
    • muzyka świecka:
      • madrygał,
      • chanson,
    • muzyka wokalna i instrumentalna,
    • upowszechnienie się tańców dworskich,
    • popularny instrument:
      • klawesyn.
  • Barok [koniec XVI w. – poł. XVIII w.]
    • nowe formy muzyczne:
      • oratorium,
      • pasja,
      • fuga,
      • suita,
      • sonata,
      • koncert.
    • rozkwit śpiewu solowego (opera),
    • ukształtowanie się systemu tonalnego dur-moll,
    • popularne instrumenty:
      • organy,
      •  skrzypce,
      • altówka,
      • wiolonczela,
      • obój,
      • flet.
  • Klasycyzm [ok. 1750-1815 r.]
    • działalność artystyczna:
      • Josepha Haydna,
      • Wolfganga Amadeusza Mozarta,
      • Ludwiga van Beethovena.
    • rozwój gatunków symfonicznych:
      • koncert,
      • symfonia,
      • uwertura.
    • rozwój gatunków kameralnych:
      • trio,
      • kwartet.
    • rozwój gatunków solowych:
      • sonata,
      • rondo.
  • Romantyzm i neoromantyzm [ok. 1815 – 1910 r.]
    • etiudy, kaprysy, koncerty, pieśni z towarzyszeniem fortepianu,
    • rozwój muzykowania domowego,
    • programowość w muzyce (treści pozamuzyczne),
    • kult wirtuozów:
      • Niccolo Paganini,
      • Fryderyk Chopin.
  • Impresjonizm [przełom XIX i XX wieku]
    • programowość, nastrojowość, eksponowanie brzmienia,
    • nowe środki wyrazu,
    • przekraczanie klasycystycznych i romantycznych wzorców,
    • pierwszy utwór impresjonistyczny:
      • Popołudnie fauna Claude’a Debussy’ego.
  • Neoklasycyzm [ ok. 1920-1950]
    • odrodzenie takich form muzycznych, jak:
      • koncerty,
      • symfonie,
      • suity,
      • toccaty,
      • kantaty,
      • fugi.
    • nawiązania do stylistyki klasycyzmu i baroku połączone z nowoczesnym językiem brzmieniowym.