Historia teatru w pigułce

  • Starożytność [ ok. XVII w. p.n.e. – V w. n.e.]
    • narodziny teatru z rytuałów dionizji (ku czci Dionizosa),
    • amfiteatry,
    • konkursy teatralne,
    • malowane dekoracje,
    • melorecytacje wraz z chórem, tańcem i muzyką,
    • zasada jedności czasu, miejsca i akcji,
    • gatunki: tragedia, komedia, dramat satyrowy, pantomima, farsa,
    • zespoły aktorów,
    • pierwsze  kobiety na scenie.
  • Średniowiecze [ok. V-XV w.]
    • formy teatralne jako część obchodów kościelnych,
    • nurt świecki- uniezależnienie teatru od funkcji obrzędowej,
    • wykonawcy: cechy rzemieślnicze, kupieckie, wędrowne trupy aktorskie, minstrele, żonglerzy,
    • sceny jarmarczne, teatr ludowy,
    • scena symultaniczna,
    • gatunki: misterium, dramat liturgiczny, żywoty świętych, mirakl, moralitet, komedia mięsopustna, farsa.
  • Renesans [ok. XV- XVI w.]
    • malowane dekoracje perspektywiczne, obrotowe, rozsuwane,
    • scena sukcesywna, ukazująca kolejne miejsca akcji,
    • scena pudełkowa oddzielona od widowni kurtyną i rampą,
    • powstanie opery i baletu,
    • teatr szekspirowski (umowne dekoracje, nastrój tajemniczości, fantastyka),
    • łamanie zasady trzech jedności i decorum,
    • włoska komedia dell’arte,
    • gatunki: tragedia, tragikomedia, komedia, komedia płaszcza i szpady, dramat pasterski.
  • Klasycyzm [ok. XVII-XVIII w.]
    • powstanie pierwszego teatru narodowego – Comédie-Française,
    • tekst dramatu – podstawą odgrywania tragedii,
    • oszczędność ruchów i elegancja gestów,
    • stopniowa indywidualizacja postaci i zwiększenie naturalności gry aktorskiej,
    • zespoły zawodowe,
    • początki teatru dla mieszczan,
    • działalność teatrów szkolnych i dworskich,
    • gatunki: dramat oświeceniowy, komedia sentymentalna, tragedia, opera, opera buffa, satyra.
  • Romantyzm [ ok. 1800-1850 r.]
    • kult gwiazd sceny,
    • odchodzenie od zasady decorum,
    • łączenie elementów lirycznych i epickich,
    • koncepcja dzieła połączonych sztuk,
    • widowiskowe inscenizacje (efekty specjalne),
    • indywidualizm jednostki,
    • tajemniczość i fantastyka,
    • ludowość,
    • wzrost roli dekoratora scenicznego,
    • popularność baletu,
    • gatunki: tragedia przeznaczenia, dramat obyczajowy i historyczny, melodramat.
  • Realizm [ II połowa XIX w.]
    • wzrost roli reżysera,
    • początki zespołowej gry aktorskiej,
    • realizm mieszczański – problematyka codzienności,
    • koncepcja „sztuki dobrze skrojonej” (przestrzeganie tradycyjnych zasad),
    • dekoracja sceniczna odwzorowująca trzy ściany i sufit pomieszczenia,
    • efekt czwartej ściany = widz podglądający „prawdziwe życie”,
    • zaciemnienie widowni,
    • gatunki: farsa, komedia salonowa, dramat moralizatorski, operetka, rewia, kabaret, musical.
  • Wielka Reforma Teatru [ pomiędzy XIX i XX w.]
    • postulaty uznania niezależności sztuki teatralnej i oryginalności jej środków wyrazu,
    • zerwanie z naturalizmem,
    • odrzucenie teatru mieszczańskiego,
    • reżyser/inscenizator kształtujący całość spektaklu,
    • nowoczesna scenografia zamiast malowanych dekoracji,
    • inspiracje dawnymi konwencjami teatralnymi i teatrem pozaeuropejskim,
    • wpływ sztuki awangardowej,
    • założenia teatru totalnego, wykorzystującego wielość środków estetycznych i technicznych do oddziaływania na widza,
    • reforma baletu – wprowadzenie elementów folkloru i tańca ekspresjonistycznego.
  • Awangarda teatralna [ ok. 1910-1939 r.]
    • kontynuacja działań twórców Wielkiej Reformy Teatru,
    • postulaty przemian społecznych poprzez teatr,
    • inspiracje ekspresjonizmem, dadaizmem, surrealizmem i konstruktywizmem,
    • fascynacja nowoczesnością,
    • teatr oniryczny, badający podświadomość,
    • odrzucenie tradycyjnej akcji dramatycznej,
    • przemiany w grze aktorskiej, włączenie elementów psychologii, biomechaniki, świadomości ciała i ruchy, efektu obcości,
    • budynki teatralne z ruchomą sceną i widownią.
  • Socrealizm [lata 30.-60. XX w.]
    • korzystanie z wzorców teatru mieszczańskiego XIX wieku,
    • popularyzowanie ideologii komunistycznej,
    • schematyczna fabułą – tematy: walka z wrogami ludu,
    • współzawodnictwo przodowników pracy,
    • odrzucenie zdobyczy awangardy,
    • izolacja od światowych prądów teatralnych,
    • rozwój teatrów państwowych.
  • Teatr współczesny [od ok. połowy XX w.]
    • czerpanie z form widowiska , cyrku, kabaretu, koncertu,
    • inspiracje rytuałami i ich mocą,
    • przenikanie się słowa, tańca, pantomimy, śpiewu,
    • angażowanie widza do współdziałania,
    • stosowanie strategii szoku, multimedialność w spektaklu,
    • istnienie teatru instytucjonalnego i alternatywnego,
    • tematy: kondycja współczesnego człowieka, życie codzienne, polityka i historia, kryzys wartości, zanik uczuć międzyludzkich, popkultura, konsumpcjonizm, reinterpretacje tekstówdramatycznych.