- Potoczne praktyki kulturowe to inaczej wzorce naszych codziennych czynności, odzwierciedlające funkcjonowanie w różnych obszarach.
- Mogą dotyczyć:
- sfery rodzinnej,
- obszaru pracy zawodowej,
- rytuałów religijnych,
- zainteresowań, pasji,
- podróży, wypoczynku,
- zakupów,
- subkultur.
- Obraz wybranych praktyk kulturowych:
- Starożytny Rzym [ ok. VIII w. p.n.e. – V w. n.e.]
- cykliczność świąt i rytuałów,
- poziom wykształcenia oznaką statusu społecznego,
- rodzina wspólnotą materialną (bliscy, niewolnicy, współpracownicy),
- przekonanie o naturalnej nierówności kobiet i mężczyzn,
- małżeństwo prywatną umową dwojga ludzi,
- powszechność edukacji do 12 roku życia dla chłopców i dziewcząt,
- zaangażowanie rodziny najbliższej i dalszej w wychowanie dzieci,
- rzadkie przebywanie ludzi w samotności,
- obyczaje wspólnych świątecznych posiłków,
- powszechna dostępność rozrywek (teatr, igrzyska),
- zwyczaj korzystania z łaźni miejskich (podobny do współczesnego plażowania).
- Od średniowiecza do renesansu [ok. V – XVI w.]
- władza w domostwie, zamieszkiwanym przez rodzinę, gości, służbę, niewolników, sprawowana przez pana domu,
- przestrzeń domowa dzielona na izbę dzienną (strefa męska) i sypialnię (strefa kobiet),
- kobiety pozbawione praw, traktowane jak własność ojca, później męża,
- zawieranie małżeństw podporządkowanych polityce rodów i statusowi,
- wprowadzenie ceremonii zaślubin,
- jedzenie jako akt publiczny,
- rytualna kolejność podawania potraw w trakcie uczty,
- usadowienie gości i domowników jako obraz ładu społecznego.
- Od renesansu do oświecenia [koniec XVI-XVII w.]
- wykształcenie moralności mieszczańskiej,
- życie społeczne pod coraz większą presją konwenansu i etykiety,
- relacje w rodzinie oparte na autorytecie i podziale obowiązków,
- surowe wychowanie dzieci,
- wprowadzenie edukacji zbiorowej,
- popularność pisania listów,
- prowadzenie dzienników,
- dbałość o czystość bez użycia wody, rozkład mieszkań w kamienicy odzwierciedlający podziały społeczne.
- Od oświecenia do I wojny światowej [koniec XVIII w. -1914 r.]
- pojawienie się grupy społecznej, arystokracji przemysłowej, demonstrującej wysoki status materialny,
- działalność sufrażystek, kwestionowanie ról płciowych,
- wprowadzenie cywilnej instytucji małżeństw,
- moda na podróże poślubne,
- dziecko uznane za istotę społeczną,
- pogłębianie relacji rodziców i dzieci,
- zainteresowanie okresem dojrzewania,
- idea własnego pokoju dla każdego domownika,
- upowszechnienie gazet i drukowania powieści w odcinkach,
- popularność wakacji pracowniczych,
- moda na plażowanie,
- uprawianie sportów i turystyki.
- Starożytny Rzym [ ok. VIII w. p.n.e. – V w. n.e.]