„Jak dyslektyczne dziecko nauczyć czytania. Wypróbowana metoda dla rodziców i nauczycieli” Bernice H. Baumer

Dziś coś dla rodziców dyslektyków. Z szerokiej półki pozycji wspierających rodziców i nauczycieli proponujemy zapoznanie się z poradnikiem Bernice H. Baumer. Niewielki format, kolorowa okładka z kostką liter – tak wygląda książka Bernice H. Baumer „Jak dyslektyczne dziecko nauczyć czytania”. Druga część tytułu brzmi „Wypróbowana metoda dla rodziców i nauczycieli”.
I już w zasadzie wiemy do kogo jest adresowana. Jednak jej głównym bohaterem jest uczeń, radzący sobie w życiu całkiem nieźle, choć problemów przysparzają mu kłopoty z czytaniem. Rewers poradnika przedstawia niewielki biogram autorki opracowania, krótki opis zawartości i charakterystykę dzieci dyslektycznych.
Książka pojawiła się na rynku już kilka lat temu, warto jednak ją „reklamować”, bo stanowi niezwykle ciekawą pozycję z cyklu poradników, w którym Bernice Baumer stworzyła swoiste kompendium wiedzy o dysleksji.
Należy wspomnieć, że temat dysleksji jest obecny w literaturze dydaktyczno-metodycznej od lat i poświęcono mu już wiele opracowań, jednak przekaz tych kilkuset kartek jest wyjątkowy i skłania czytelnika do refleksji, zrozumienia sytuacji ucznia z tymi zaburzeniami i zastosowania proponowanych ćwiczeń. Już wspomniany podtytuł zachęca do lektury i zapowiada niezwykle ciekawe spotkanie, które przyniesie oczekiwany (przez ucznia, rodziców i nauczyciela) sukces.
Konstrukcja poradnika jest przemyślana i dopracowana w szczegółach, uwzględnia perspektywę teoretyczną i szeroki kontekst praktyczny, który jak stwierdza autorka zdobyła dzięki prowadzeniu indywidualnych zajęć dla dzieci dyslektycznych i starannym notowaniu wszystkich ich postępów.

Część pierwsza to czternaście rozważań problemów dyslektycznych ujętych w rozdziale „Najczęstsze kłopoty i sposoby ich zwalczania”. Analizie każdego z problemów towarzyszy opis sposobu, dzięki któremu udaje się przezwyciężyć dane zaburzenie. Wszystko poparte jest konkretnymi przykładami, poszczególne (wybrane) części noszą tytuły: Odwracanie liter, Jak zachęcić dziecko, Testy psychologiczne, Ćwiczenia pisemne, Poszerzanie słownictwa, Gry. Każdego na pewno zaciekawią prawdziwe historie dzieci, którym z pomocą opiekuna udało się wykryte deficyty przezwyciężyć.

Część druga książki zawiera opis instrukcji jak uczyć dziecko dyslektyczne. Cały rozdział nosi tytuł „Jak prowadzić indywidualne zajęcia z dzieckiem”. Opis po-szczególnych zajęć pokazuje jak wpoić dyslektykowi umiejętność czytania – począwszy od przedszkola, na trzeciej klasie szkoły podstawowej skończywszy. Nauczyciel zyskuje szczegółowe instrukcje, jak uczyć dziecko fonetyki, ortografii i podziału wyrazów na sylaby. Część instruktażowych opisów zajęć wzbogacono rysunkami, wierszykami, listami niezbędnych wyrazów do nauki, np. spółgłosek czy wzorami kart pracy.
Część trzecia to bardzo bogaty zestaw ilustracji, list wyrazów, kart z obraz-kami do rozpoznawania początkowych spółgłosek i różnorodnych planszy, nie-zbędnych do pracy z dzieckiem dyslektycznym. Tego typu pomoce ułatwią i uatrakcyjnią na pewno pracę z uczniem. Ten odcinek rozważań Baumer zatytułowała „Obrazki, plansze i listy wyrazów do wykorzystania jako pomoc w pracy z dzieckiem dyslektycznym”.

O walorach poradnika stanowi głównie podjęta problematyka dysleksji, ciekawie przedstawiona metoda pracy oraz profesjonalna redakcja książki, dzięki której całość jest spójna. Atutem jest również sekwencja rozważań i tematyczny podział na zaprezentowane wcześniej części.
Opisane działania autorka nazwała wypróbowanymi, co na pewno stanowi zachętę do ich podejmowania, zaś koncepcja całej książki jest przykładem dobrej erudycji autorki.