Radość z wyników choćby najdrobniejszych, ale dobrych w pracy, radość realizowania jakiejś myśli swojej, radość budzenia inicjatywy i zapału innych, radość życzliwej i skutecznej pomocy w procesie wrastania wychowanków w kulturę, w zdobywanie wiedzy, pogłębianie się, słowem stawanie się Człowiekiem wyjaśnia wartość życia własnego[1]
Wartość pracy nauczyciela zależy nie tylko od wykształcenia i warunków jego pracy[2]
W wychowaniu i nauczaniu dziecka musisz się z domem sprzymierzyć, musisz się z nim na tle tych zagadnień związać życzliwą i przyjazną współpracą[3]
Tylko wtedy poznasz dobrze dziecko, gdy poznasz wszystkie warunki jego życia[4]
Dobroć jest jedną z podstawowych właściwości dobrego nauczyciela – wychowawcy[5]
Życzliwość i dobroć dla człowieka – dla ludzi – budzi odzew dobroci i wskazuje drogę do człowieka[6]
Jakie to ważne, żeby każdy nauczyciel, tak jak może i tak jak zdoła, wychowywał czynną dobroć w człowieku[7]
We wszystkich dziedzinach życia decydującą rolę odgrywa człowiek i dlatego też troska o wartości człowieka jest najważniejszym zagadnieniem[8]
Zasadniczym zadaniem winna być troska o człowieka, o pełnię jego rozwoju, uznanie jednostki, wiara w człowieka, poszanowanie dla niego i rozwoju jego człowieczeństwa[9]
Jeśli się człowiek chce istotnie uczyć, rozwijać, to wszystkie drogi wiodące ku temu są dobre.[10]
Jeśli chcesz wejść w nasze szeregi, walczyć o Człowieka i jego wartości moralne – musisz być sam bogaty wewnętrznie i musisz po to bogactwo sięgać wszędzie i zawsze.[11]
Nauczyciel polski miał zawsze chlubną kartę dziejów swoich w walce o wolność kraju, i w walce o szkołę demokratyczną i w walce o wolność człowieka.[12]
Prawdziwie wartościowym pracownikiem jest ten, kto się całe życie uczy.[13]
Jeśli się rozumie doniosłą wagę swojej pracy, a przez nią całego swego zawodu, wtedy się łatwiej, celowo i dobrze pracuje”[14]
[1]M. Grzegorzewska, Listy do młodego nauczyciela, Wyd. WSiP, Warszawa 1957, s. .31.
[2] Tamże, s. 39.
[3] Tamże, s. 41.
[4] Tamże , s. 43.
[5] Tamże, s. 43.
[6] Tamże, s. 44.
[7] Tamże, s. 45.
[8] Tamże, s. 46.
[9] Tamże, s. 49.
[10] Tamże, s. 51.
[11] Tamże, s. 53.
[12] Tamże, s. 56.
[13] Tamże, s. 53.
[14] Tamże, s. 30.
Maria B.