- Takie koło przedstawia układ barw podstawowych i pochodnych.
- Są tu również barwy pośrednie między nimi.
- Każda z tych barw ma swoją barwę dopełniającą.
- Leżą w kole dokładnie naprzeciw danej barwy.
- Parę barw dopełniających tworzy barwa podstawowa i pochodna, powstała ze zmieszania dwóch pozostałych barw podstawowych.
- Barwy dopełniające to jednocześnie kolory najsilniej kontrastujące ze sobą.
- Barwy podstawowe to czerwona, żółta i niebieska.
- Nazwa podstawowe wynika z faktu, że nie można ich uzyskać ze zmieszania innych farb.
- Wymienione trzy farby pozwalają jednak po zmieszaniu uzyskać barwy pochodne.
- Żółta z czerwonym +kolor pomarańczowy.
- Czerwona farba z niebieską = kolor fioletowy.
- Żółta z niebieską = kolor zielony.
- Barwy podstawowe i pochodne należą do barw czystych.
- Dzieła nimi malowane są pogodne i wesołe.
- Barwy dzielimy także na ciepłe (np. czerwona, żółta) oraz zimne (np. błękitny, zielony).
- Temperaturę barw określamy w ten sposób, że cieple kojarzą się ze słońcem i ogniem, zimne – z wodą, niebem i lodem.
- Określoną barwa wydaje się tym cieplejsza, im chłodniejsza jest sąsiadująca z nią barwa.
- I odwrotnie – im barwa jest chłodniejsza, tym gorętsze jest jej barwne sąsiedztwo.
- Zjawisko tego typu przemiany nazywane jest względnością barw.
- Możemy także podziwiać prace namalowane barwami złamanymi lub przełamanymi.
- Barwy złamane powstają wówczas, gdy do farby o barwie czystej dodaje się niewiele barwy dopełniającej.
- Użycie barw złamanych zmienia nastrój obrazu.
- Obraz malowany barwami złamanymi ma smutną tonację.
- Wszystkie barwy wykorzystywane przez artystów nazywamy gamą barw.
- W przypadku, gdy artysta do wąskiej gamy barw chłodnych dodaje niewielką barwną plamę o wyższej temperaturze mówimy o akcencie kolorystycznym.