- Może dotyczyć wypracowania, jakiegoś opowiadania, lekcji, zebrania, pracy naukowej.
- Wyróżniamy różne rodzaje tego typu pisemnych wypowiedzi.
- Plan zwięzły w formie nierozwiniętej nazywany jest planem głównym lub I stopnia (zawiera tzw. punkty dyspozycyjne).
- Plan w formie rozwiniętej nazywany jest szczegółowym lub II stopnia, zawiera rozwinięcie w podpunktach.
- Plan trójdzielny, trzystopniowy jest formą przygotowania do pisania wypracowań stylistycznych.
- Układ takiego planu to:
- **** Wstęp (nawiązanie do tematu w kilku punktach),
- **** Rozwinięcie (przedstawienie zasadniczego toku rozumowania w ujęciu schematycznym, np.
- **** Problem główny…
- **** Zagadnienia szczegółowe…1)…2)…3)…
- **** Zakończenie (kilka zdań podsumowujących, wnioski końcowe).
Konspekt lekcji zawiera opis poszczególnych faz:
- przewidywany tok zajęć w określonym czasie (jedna jednostka lekcyjna lub inne),
- zamierzone cele lekcji, gowne i szczegółowe, operacyjne,
- zebranie danych ukierunkowujących temat,
- zapis ważniejszych zagadnień, problemów do analizy,
- końcowe wnioski, sądy, refleksje,
- zadania do opracowania w celu utrwalenia, poszerzenia wiedzy,
- informacja o materiałach źródłowych, bibliografia.