Książki dla dzieci i młodzieży

  • Do końca XVIII wieku nie traktowano dzieci poważnie.
  • Nie starano się tez zaspokajać ich specyficznych potrzeb.
  • Uważano dzieci za miniatury dorosłych.
  • Jako książki dla nich przygotowywano skróty i adaptacje książek dla dorosłych (np. „Przypadki Robinsona Cruzoe” D. Defoe).

  • Pojawienie się oryginalnej twórczości dla dzieci i młodzieży stało się wyrazem uznania okresu dziecięcego za ważny w rozwoju człowieka.
  • Już pod koniec XIX wieku młodzi czytelnicy  mogli poznać kilka interesujących pozycji książkowych (m.in. „Alicję w krainie czarów” L. Carrolla czy „Wyspę skarbów” R.L. Stevensona).
  • Często książki popularne w jednym kraju nie były znane zupełnie w innym.
  • Mimo wszystko poziom literatury dziecięcej pozostawiał wiele do życzenia.
  • W wieku XX literatura dla dzieci i młodzieży przeżyła prawdziwy rozkwit.
  • Pojawiło się wiele książek, które zaspokajały różne gusta.
  • Zachętą do czytania (mimo wielu obaw!) były także ekranizacje filmowe.
  • Wzrósł ponadto ogólny poziom umiejętności czytania podnosząc w ten sposób popyt ba książki także dla dzieci i młodzieży.

  • Wielu współczesnych twórców specjalizuje się w literaturze dziecięcej i młodzieżowej.
  • Na rynku księgarskim pojawiają się kolejne pozycje tego gatunku.
  • Dla popularyzacji organizowane są targi, imprezy i spotkania z autorami najpopularniejszych książek.
  • Wiele książek dla tej grupy wiekowej łączy fantazje z rzeczywistością.
  • Daje się zauważyć zwrot ku fantastyce, w stronę problematyki psychologicznej i moralnej.

  • Literatura dla dzieci i młodzieży jest niezwykle bogata.
  • Wynika to z roli i różnorodnych funkcji, jakie pełni.
  • Są to np. funkcje dydaktyczne, wychowawcze, rozrywkowe.
  • Odgrywa bardzo istotna rolę w procesie kształtowania osobowości młodego człowieka.