- Wiersz z gatunku liryki patriotycznej.
- Utwór ciągły, wersy trzynastozgłoskowe.
- Średniówka po 7 zgłosce, wyraźny rytm.
- Rymy żeńskie, dokładne, parzyste, przylegające (sąsiadujące).
- Tematem są tradycje, ich nierozerwalność, ciągłość.
- Poeta zgromadził w tekście symbole bohaterskiej przeszłości utrwalone w muzyce, literaturze i malarstwie, które zestawia z dowodami niezłomnej postawy współczesnych sobie Polaków.
- Pokazuje w jaki sposób powstają nowe legendy, budowane na bazie dawnych mitów narodowych.
- Nadawca nie jest jasno wskazany w wierszu, ale osobisty charakter refleksji pozwala postrzegać w tej roli samego poetę.
- Nastrój wiersza jest podniosły, patriotyczny.
- W wierszu można wskazać następujące środki artystyczne: epitety (uwznioślające) (np. „słowa podniosłe”), metafory (np. „wszystko to ożyło”), porównania (np. „Jak brylant krwawy świeci mur”).
Wszystkie słowa-podniosłe, któreś znał ze szkoły,
Muzyka starych pieśni, wolności anioły,
Książę Józef na koniu, wiszący nad biurkiem,
I olbrzymi Batory w małej czapce z piórkiem,
I młodzieniec z Grottgera, co żegna swą miłą,
Pocztówka z Białym Orłem – wszystko to ożyło!
I oto między nimi jako brylant krwawy
Świeci mur zburzonego katedry ołtarza,
Leży kamień zwyczajny z ulicy Warszawy,
Stara chustka służącej, czapka gazeciarza.
Wśród stalowych husarzy skrzydlatego szyku
Widzisz pana niskiego w czarnym meloniku.
A dalej, gdzie więzienia gruby mur i wieże,
Generała Kleeberga podniesiona głowa
I słyszysz – (czyś mógł myśleć?) – równie piękne słowa
Jak tamte, które kiedyś umilkły w Elsterze.